آرشیو یکشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۱، شماره ۵۱۰۴
ایران زمین
۱۱

شالیزارهای مازندران همچنان آب می رود

ساری - سید رضا هاشمی کرویی بالارفتن هزینه نیروی کار و قیمت نهاده های کشاورزی سبب شد در سال زراعی جاری انگیزه شالیکاران مازندران برای کشت برنج به پائین ترین حد خود در سال های اخیر برسد.

کشاورزان برنجکار مازندران براین باورند، اگر امسال برنج طارم محلی را کمتر از 55 هزار ریال در هر کیلوگرم به فروش برسانند به این معنی است که دیگر نباید کشت برنج را ادامه دهند زیرا صرفه اقتصادی آن از بین رفته است. شالیکاران معتقدند، دستمزد ها و هزینه های کارگری در فصل جاری کشت نسبت به دوره قبل، افزایش جهشی و در بعضی موارد، صددرصدی داشته است. امسال در فصل نشای برنج دستمزد روزانه هر کارگر نشاکار تا 600 هزار ریال رسید و هر کیسه کود شیمیایی 50 کیلویی نیز تا 600 هزار ریال عرضه شد، قیمت هایی که برای بسیاری از کشاورزان غیرقابل باور و مایوس کننده بود.

یحیی ابطالی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان این که 16 بانک نشا در استان فعال است، گفت: از آنجایی که با کشت نشای مکانیزه، هزینه تولید برنج تا 50 درصد کاهش می یابد، افزایش بانک های نشا یک امر ضروری است. با توجه به بالارفتن دستمزد نشاکاران، برای کشت نشای سنتی در یک هکتار هفت و نیم تا هشت میلیون ریال هزینه می شود که این رقم با استفاده از بوته بانک نشا و کشت مکانیزه به حدود چهار و نیم میلیون ریال کاهش می یابد. مازندران با 240 هزار هکتار اراضی شالیزاری هر ساله با تولید یک میلیون و 350 هزار تن شلتوک که از آن 950 هزار تن برنج سفید به دست می آید، 44 درصد برنج مورد نیاز کشور را تامین می کند.