آرشیو چهارشنبه ۷ تیر ۱۳۹۱، شماره ۳۴۴۴
ایران
۱۵

پرونده مسجد جامع اصفهان زیر ذره بین یونسکو

در سی و ششمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو که در شهر سنت پترزبورگ روسیه از چهارم تیرماه تاکنون در حال برگزاری است، دو اثر گنبد قابوس و مسجد جامع اصفهان از ایران به عنوان نامزد ثبت در فهرست میراث جهانی بررسی می شود. این در حالی است که برخی تصمیم های مدیریت شهری اصفهان در حوزه طرح توسعه میدان عتیق اصفهان در مدت اخیر باعث شده است نگرانی های مبنی بر وجود ابهام در ثبت جهانی مسجد جامع برای کارشناسان یونسکو به وجود آید.

محمدرضا سعید آبادی، دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران در این باره به مهر گفت: ایران پرونده مسجد جامع اصفهان و گنبد قابوس را برای بررسی و ثبت در فهرست میراث جهانی به کمیته ارسال کرده است. به نظر می آید پرونده ثبت گنبد قابوس مشکلی نداشته باشد، اما به استنباط من شاید در پرونده مسجد جامع اصفهان سوالاتی برای کارشناسان یونسکو به دلیل طرح توسعه در ضلع شمال غربی میدان عتیق به وجود آید. با این حال ممکن است درباره آن سوالاتی پیش آید یا شاید از نظر آنها طرح میدان عتیق بدون مشکل باشد. در هر حال باید منتظر اعلام نظر کارشناسان یونسکو بود.

به گفته وی، مسئولان سازمان میراث فرهنگی همه تلاش خود را کرده اند تا پرونده کاملی به یونسکو ارائه کنند، به نحوی که تاکنون پرونده های ایران بدون هیچ مشکل و بحث خاصی زودتر از موعد به ثبت رسیده است.

پرونده میدان امام اصفهان و مشکلی که برج جهان نما برای آن ایجاد کرده است نیز در این اجلاس بررسی می شود، چرا که از نظر یونسکو این برج کاملابرداشته نشده است، هرچند که برداشتن سازه های آن از نظر فنی زمان زیادتری را می خواهد.

احداث خطوط یک و دوی متروی اصفهان نیز بحث دیگر کارشناسان یونسکو در این اجلاس است که مسئولان سازمان میراث فرهنگی باید نسبت به آن اطلاعات دقیقی را اعلام کنند.