آرشیو پنجشنبه ۸ تیر ۱۳۹۱، شماره ۳۴۴۵
جامعه
۱۳

ترک تحصیل، دلیل اصلی گرایش نوجوانان به دخانیات

یک استاد دانشگاه و کارشناس مردم شناسی، ترک تحصیل نوجوانان در مدارس راهنمایی را از عمده ترین دلایل گرایش آنها به مواد دخانی دانست و گفت: متاسفانه برای نوجوانانی که در این سنین ترک تحصیل می کنند، برنامه اشتغالی خاصی در نظر گرفته نمی شود و همین امر مشکلات بسیاری به وجود می آورد.

حسین آقاجانی در گفت وگو با ایسنا، ارائه آمار صحیح و دقیق در امر برنامه ریزی برای جوانان را بسیار حیاتی دانست و با انتقاد از سیاست های آموزش و پرورش در این زمینه، افزود: در صورتی که آمارها شفاف و بدون مصلحت اندیشی های بی مورد منتشر شود، واقعیت های جامعه شناسایی می شود و می توان برای آنها برنامه ریزی های مناسب کرد.

وی ادامه داد: در دوران مدرسه دانش آموزان باید بسیاری از مهارت های اجتماعی و شغلی را بیاموزند؛ اما آموزش و پرورش ما براساس نمره بنا شده و به بسیاری از مسائل مهم کم توجهی می شود. این استاد دانشگاه با تاکید بر لزوم همکاری تمام ارگان ها در برنامه ریزی برای جوانان، اظهار کرد: نمی توان از رسانه ها انتظار رستم بودن داشت؛ بلکه باید تمامی نهادها از خانواده گرفته تا مدرسه و وزارت ورزش و جوانان با برنامه های هدفمند، نیازهای جوانان را پیگیری کنند.

آقاجانی درباره نقش خانواده ها در گرایش جوانان به دخانیات گفت: تحقیقات نشان می دهد گرایش به مواد دخانی بین نوجوانان و جوانانی که در خانواده با تنش یا طلاق والدین مواجه هستند، بیشتر از دیگر افراد است. وی با هشدار نسبت به آمار فزاینده طلاق در سطح جامعه، بیان کرد: باید توجه داشت که بسیاری از خانواده های طلاق دارای فرزند هستند و در صورتی که برای این کودکان برنامه ریزی صورت نگیرد، با مشکل مواجه می شویم. این استاد مردم شناسی، عامل کنترل خانواده را بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: در سال های اخیر این نقش خانواده ها کمرنگ شده و اعتماد متقابل بین فرزندان و والدین با خلل مواجه شده است.