آرشیو شنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۱، شماره ۲۴۳۱
جشن جهانی شبکه های اجتماعی
۸

شبکه های اجتماعی مجازی و مدل پردازش ابری

دکتر احسان پوری جعفر شایان

یکی از بارزترین ویژگی های عصر حاضر، تغییرات و تحولات شگرف و مداومی است که در طرز تفکر، ایدئولوژی، ارزش های اجتماعی، روش های انجام کار و بسیاری از پدیده های دیگر به چشم می خورد. سرعت این تغییرات به گونه یی است که نمی توان منحنی تغییر را در بعد زمان ترسیم کرد. این تغییر از چنان فشار و نیرویی برخوردار است که در دنیای مشتری گرای امروزی، هر نوع مقاومتی را درهم کوبیده و چاره یی جز انطباق و پاسخگویی به این تغییرات وجود ندارد.

شبکه های اجتماعی مجازی در مدت کوتاهی که از معرفی آنها می گذرد، سبب ساز تغییرات فراوانی بوده اند. ورود شبکه های اجتماعی در زمینه هایی چون بازاریابی و بازارسازی، تغییرات بنیادینی در کسب و کار مدرن ایجاد کرده است. دگرگونی در فرآیند تولید محتوا، دسترسی همگانی برای بسته بندی، ارسال و انتشار اطلاعات از جمله تاثیرات شبکه های مجازی در فرآیند اطلاع رسانی بوده است. همچنین مدل پردازش یا رایانش ابری، با هدف فراهم کردن دسترسی آسان بر اساس تقاضای کاربر از طریق شبکه به مجموعه یی از منابع رایانشی قابل تغییر، مفهوم مدیریت سرویس های فناوری اطلاعات را جایگزین مدیریت زیرساخت های فناوری اطلاعات کرده است. حرکت به سوی پردازش ابری به عنوان یک راهکار کاهش هزینه های بالاسری مدیریت اطلاعات، یک تغییر ایجابی است. همچنین بهره گیری از مزایای شبکه های اجتماعی در راستای مدیریت و انتشار دانش با حفظ ویژگی های رقابتی نیز امری ضروری می نماید. به نظر می رسد ترکیب این دو می تواند پارادایم جدیدی را در عرصه مدیریت فناوری اطلاعات و ارتباطات ترسیم کند.

در این مقاله، با بررسی تحقیقات و پروژه های انجام شده در این زمینه، امکان ادغام شبکه های اجتماعی مجازی بر پایه مدل پردازش ابری بررسی شده است سپس با ارزیابی مزایا و معایب آن، راهکارهایی جهت بهره گیری حداکثری از آن را معرفی کرده ایم.