آرشیو چهارشنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۱، شماره ۳۴۵۰
اقتصاد
۴

دبیرکل اتاق تهران: شرکت های کره?ای تحمل از دست دادن بازار ایران را ندارند

کره جنوبی هیات تجاری به تهران فرستاد

دبیرکل اتاق تهران از زیان بیش از 2000 شرکت کره ای در نتیجه همراهی با تحریم های غرب علیه ایران خبر داد و گفت: یک هیات تجاری کره جنوبی وارد تهران شده است.

محمد مهدی راسخ در گفت وگو با فارس، بااشاره به ورود یک هیات کره ای به ایران و این که استراتژی بخش خصوصی درباره مواضع اخیر کره ای ها در همسویی با تحریم نفت ایران چیست، گفت: بخش خصوصی مخالف تحریم های نظام سلطه است و همواره سعی دارد با شرکای تجاری کشور ارتباط بهینه ای برقرار کند.

وی افزود: ما معتقدیم بخش خصوصی کره نیز باید ارتباط خود را با بخش خصوصی کشور ما همچنان حفظ کند، چرا که در غیر این صورت بخش خصوصی کره آسیب بیشتری می بیند. اقتصاد کشور جمهوری کره بر پایه اقتصاد آزاد است و بخش خصوصی این کشور در پیشانی مراودات و مناسبات تجاری قرار دارد.

مدیرکل اتاق تهران گفت: ایران نقش مهمی در تامین انرژی مورد نیاز صنایع کشور کره دارد و در سال های اخیر 10 درصد انرژی این کشور را ایران تامین کرده است.

راسخ گفت: محور توسعه کشور کره مبتنی بر صادرات است و ما معتقدیم تحریم اخیر نفت ایران از سوی کره به دلیل فشار کشورهای غربی و آمریکا بوده است و اگر کره بخواهد از سیاست های تحریمی دنباله روی کند زیان اقتصادی می بیند.

راسخ گفت: بیش از 2000 شرکت کره ای به کشور ما صادرات دارند، لذا حمایت از سیاست های تحریمی ضربات سنگینی به آنها وارد می کند چرا که تجار کره ای تحمل از دست دادن بازار ایران را ندارند لذا باید با همفکری طرف های تجاری ایرانی راه فرار از این معضل را پیدا کنیم.

راسخ گفت: کره ای ها نگرانند که چین بازار این کشور را در ایران تصاحب کند، لذا باید بخش خصوصی کشور کره در این خصوص آگاهی لازم را داشته باشد.

راسخ گفت: مقامات کره ای باید با در نظر گرفتن منافع ملی دو کشور اسیر بازی های سیاسی نشوند.

پس از اعلام تصمیم قاطع ایران مبنی بر این که اگر کره جنوبی به تحریم نفتی غرب علیه ایران بپیوندد، ایران واردات هرگونه کالااز این کشور را قطع خواهد کرد، دیروز یک مقام دولت کره در گفت وگو با یک خبرگزاری این کشور از برقراری دوباره خرید نفت از ایران با نفتکش های ایرانی خبر داد. در همین حال بلافاصله نیز هیات تجاری کره وارد ایران شد.