آرشیو چهارشنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۱، شماره ۳۴۵۰
اقتصاد
۴

کشف ذخایر جدید نفتی در جنوب کشور

وزیر نفت از کشف ذخایر جدید در محدوده میدان یادآوران خبر داد و گفت: با این کشف جدید، حجم ذخایر نفت قابل برداشت کشور پنج تا شش میلیارد بشکه افزایش یافت.

رستم قاسمی در گفت وگو با شانا تصریح کرد: کشف جدیدی که در اطراف میدان یادآوران انجام شد، بیش از ارقام پیش بینی شده بود و حجم گسترده ای به ذخایر نفتی کشور افزوده شد. وی به محل دقیق وجود این ذخایر و حجم دقیق آن اشاره نکرد.

وزیر نفت از تحقق تولید زودهنگام روزانه 20 هزار بشکه نفت در میدان یادآوران خبر داد و افزود: براساس برنامه، با اجرای فاز اول و دوم طرح توسعه، تولید نفت از میدان یادآوران به بیش از 200 هزار بشکه در روز افزایش می یابد.

وی آبان سال گذشته با اعلام رسمی افزایش حجم ذخایر نفت قابل برداشت ایران گفته بود با کشف ذخایر جدید در کشور میزان نفت خام قابل برداشت ایران از 151 میلیارد بشکه به 8/154 میلیارد بشکه ارتقا پیدا کرده و این در حالی است که ذخایر کشف نشده فراوانی نیز در کشور وجود دارد.

میدان نفتی یادآوران در 70 کیلومتری جنوب غربی اهواز و شمال خرمشهر و در منطقه مرزی ایران و عراق قرار گرفته که از میدان های مشترک با کشور عراق است.

حجم نفت درجای میدان یادآوران بیش از 12 میلیارد بشکه برآورد شده است و احتمال افزایش این رقم تا حدود 30 میلیارد بشکه نیز وجود دارد. همچنین گاز همراه نفت این میدان حدود 5/12 تریلیون فوت مکعب و مایعات گازی آن حدود 9/1 میلیارد بشکه تخمین زده شده است که به ترتیب حدود 7/2 تریلیون فوت مکعب گاز و 397 میلیون بشکه مایعات گازی آن قابل استحصال است.