آرشیو چهارشنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۱، شماره ۳۴۵۰
جهان
۶

برگزاری اولین انتخابات در لیبی پس از نیم قرن

نزدیک به نیم قرنی می شود که مردم لیبی حضور در پای صندوق های رای و انتخاب نمایندگان خود را تجربه نکرده اند. حال پس از سقوط حکومت دیکتاتوری معمر قذافی، اولین انتخابات لیبی با حضور لیبیایی های خارج از کشور بر سر صندوق های رای از روز گذشته آغاز شد.

اگرچه شهروندان خارج لیبی روز گذشته برای انتخاب اعضای کنگره ملی این کشور (مجلس موسسان) به پای صندوق های رای رفتند، اما روند این انتخابات در داخل کشور از روز شنبه آغاز می شود. به گزارش ایسنا، بیش از 8/2 میلیون لیبیایی برای شرکت در انتخابات نام نویسی کرده اند که این مقدار نزدیک به 80 درصد از واجدین شرایط شرکت در رای گیری را تشکیل می دهند. در این انتخابات نزدیک به 4000 نامزد با هم رقابت خواهند کرد که 2639نفر به صورت مستقل در این انتخابات نام نویسی کردند و بقیه در قالب فهرست های گروه های سیاسی این کشور اقدام به شرکت در انتخابات کردند. کنگره ملی لیبی 200 عضو خواهد داشت و علاوه بر وظایف قانونگذاری در این کشور، وظیفه تدوین قانون اساسی جدید لیبی و تشکیل دولت این کشور را نیز به عهده خواهد داشت.

از سوی دیگر، این انتخابات درحالی هفته آینده در این کشور برگزار می شود که لیبی طی چند ماه گذشته از نبود امنیت و درگیری های قبیله ای رنج می برد. هم اکنون این سوال مطرح است که آیا این انتخابات می تواند راهی برای خروج از این اوضاع باشد؟