آرشیو شنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۱، شماره ۳۴۵۱
صفحه آخر
۲۰
حاشیه خبر

حبس خانگی برای نوجوان 11 ساله بحرینی

حسین خلیلی (گروه بین الملل)

ما ایرانی ها یک ضرب المثل داریم که می گوید: مار گزیده از ریسمان سیاه و سفید هم می ترسد. معنا و مفهوم این ضرب المثل کاملامشخص است؛ یعنی فردی که یک بار نیش ماری را تجربه کرده باشد، حتی از نخ یا طنابی که شبیه به مار باشد نیز ترس و واهمه دارد. این مثال را می توان در موارد دیگر نیز تعمیم داد و در موقعیت های مختلف از آن استفاده کرد.

شاید تعجب برانگیز باشد، اما این ضرب المثل در دنیای سیاست نیز کاربرد دارد. با نگاهی کوتاه به کشورهای خاورمیانه که نسیم بیداری اسلامی در آنها وزیدن گرفته، می توان این مثال را در ذهن یادآوری کرد. یکی از این حکومت ها که همچنان و هرروزه شاهد تظاهر ات اعتراضی مردم شان هستند، حکومت آل خلیفه در بحرین است. حکام این کشور برای مسکوت گذاشتن صدای معترضان به هر وسیله ای متوسل می شوند و از هیچ خشونتی فروگذار نمی کنند.

نکته جالب اینجاست که پس از تمام این خشونت ها، ترس حاکمان بحرین از یک یک معترضان بحرینی به چشم می خورد. نمونه بارز و مشخص این ترس را می توان در اقدام نیروهای امنیتی بحرین در برخورد با علی حسن 11 ساله مشاهده کرد.

چندی پیش نیروهای نظامی آل خلیفه با دستگیری علی ادعا کردند وی چهاردهم ماه می گذشته هنگام شرکت در تظاهرات ضدنظام حاکم بحرین بازداشت شده است. البته مخالفان ضمن رد این ادعا تاکید داشتند که وی در تظاهرات شرکت نداشته و تنها مشغول بازی بوده که دستگیر شده است. این مقامات همچنین در ادعایی مضحک گفتند علی حسن به مشارکت در بستن یک خیابان در منطقه ای در جنوب منامه، پایتخت این کشور اعتراف کرده است، اما این نوجوان بحرینی در برابر دادگاه تاکید کرد اعتراف وی به خاطر تهدید نیروهای امنیتی این کشور بوده است. در نهایت با فشار افکار عمومی جهان علی حسن چند هفته پیش آزاد شد. اما تازه ترین خبر ها حاکی از آن است که دستگاه قضایی بحرین دستور داده علی حسن به اتهام مشارکت در تظاهرات به مدت یک سال تحت نظر باشد. همچنین اعلام شده هر شش ماه یک بار باید نیروهای امنیتی بحرین به وی سر بزنند.