آرشیو یکشنبه ۱۸ تیر ۱۳۹۱، شماره ۳۴۵۲
اقتصاد
۴

ساخت بزرگ ترین خط انتقال برق از شمال تا جنوب کشور

مدیرعامل سازمان توسعه برق با تشریح آخرین وضع عملیات اجرایی بزرگ ترین خط انتقال برق ایران از شمال به جنوب کشور از افزایش ظرفیت صادرات برق به عراق با ساخت دومین مسیر انتقال انرژی الکتریکی بین دو کشور خبر داد.

مجید صالحی در گفت وگو با مهر درباره مهم ترین طرح های در دست ساخت انتقال برق ایران، گفت: در حال حاضر عملیات اجرایی ساخت خط 400 کیلوولتی دو مداره انتقال برق از نیروگاه گتوند به نیروگاه شازند اراک در حال انجام است.وی با اعلام این که این خط جدید به منظور انتقال انرژی الکتریکی از شمال به جنوب کشور مراحل ساخت را پشت سر می گذارد، تصریح کرد: در شرایط فعلی عملیات فوندانسیون و بتون ریزی به پایان رسیده و عملیات نصب دکل های برق آغاز شده است.

این مقام مسئول با تاکید بر این که پیش بینی می شود این شبکه انتقال برق تابستان سال آینده در مدار بهره برداری قرار گیرد، اظهار کرد: علاوه بر این هم اکنون حدود 2000 کیلومتر خط انتقال برق منطقه ای و فرامنطقه ای توسط پیمانکاران ایرانی در حال ساخت است.

وی با اشاره به صدور مجوز احداث مسیر دوم انتقال برق ایران به عراق، بیان کرد: بر این اساس قرار است خط انتقال 27 کیلومتری با ظرفیت 400 کیلوولت بین ایران و عراق ساخته شود.

صالحی با یادآوری ساخت مسیر برق ایران به عراق تاکید کرد: علاوه بر این در حال حاضر مسئولیت طراحی، ساخت، نصب و راه اندازی خط انتقال برق ایران به پاکستان و ترکیه هم به سازمان توسعه برق واگذار شده است.

مدیرعامل سازمان توسعه برق افزود: هم اکنون ساخت خطوط انتقال و تاسیسات برقی افزایش صادرات برق ایران به ترکیه به پایان رسیده است و با تکمیل مراحل اجرایی در خاک ترکیه پیش بینی می شود تا یک ماه آینده ظرفیت صادرات برق ایران به این کشور همسایه افزایش یابد.