آرشیو یکشنبه ۱۸ تیر ۱۳۹۱، شماره ۳۴۵۲
ایران
۱۵

سد گتوند درحال بهره برداری است

در پی درج مطلبی دربیست و پنجم خرداد سال جاری تحت عنوان «سد گتوند فعلابه بهره برداری نمی رسد» شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران وزارت نیرو جوابیه ای ارسال کرد.

در این جوابیه آمده است:

1 سد گتوند هم اکنون در حال بهره برداری است و سه واحد نیروگاه آن نیز در حال حاضر مشغول تولید برق برای کشور است.

2 موضوع کیفیت آب کارون همان طور که بارها از طرف مسئولان وزارت نیرو اعلام شده است با دقت و نظارت کامل تحت کنترل است و با مجموعه راهکارها و زیرساخت هایی که به این منظور در پروژه گتوندعلیا ایجاد شده است بسته به شرایط آینده، سناریوی بهره برداری لازم برای گونه ای تبیین و اجرا می شود که رهاسازی آب خروجی از سد با بهترین کیفیت مناسب به پایین دست انجام شود. در حال حاضر نیز آب خروجی در مقایسه با آمار متوسط بلندمدت دارای کیفیت مشابه و در مقایسه با آمار متوسط کوتاه مدت وضعیت بهتری دارد.

3 پروژه گتوند علیا مانند هر پروژه ملی دیگر دارای مطالعات زیست محیطی بوده که در سال 1385 به تصویب سازمان محیط زیست رسیده است ضمن آن که عملیات اجرایی در تمامی جبهه های کاری تحت نظارت بازرس معتمد سازمان مذکور قرار داشته و دارد.

4 پروژه گتوند علیا دارای مطالعات مصوب باستان شناسی بوده و تمامی مراحل آبگیری آن با اخذ مجوزهای مربوط از مراجع ذی ربط انجام شده است.

5 ذکر آوارگی 40 هزار نفر در اثر آبگیری سد گتوندعلیا تنها یک ادعای واهی و غیرواقعی است لازم به ذکر است مخزن سد گتوند علیا با وجود وسعت قابل توجه، به دلیل شرایط آب و هوایی بسیار گرم، منطقه پرجمعیتی محسوب نشده و کل ساکنان شناسایی شده آن 1087 نفر می باشند که عمدتا به شهرهای بزرگ یا خارج از کشور مهاجرت کرده اند. تملک 90 درصد واحدهای مسکونی مستقر در مخزن نیز کاملابراساس قوانین مصوب کشور انجام شده و حق و حقوق روستاییانی که نسبت به انجام مراحل قانونی فروش اقدام نموده اند نیز بر این اساس به طور کامل پرداخت شده است.