آرشیو یکشنبه ۱۸ تیر ۱۳۹۱، شماره ۳۴۵۲
جهان
۶

انتقاد شدید عنان از کشمکش روسیه و غرب درباره سوریه

کوفی عنان اعلام کرد سوریه تا زمانی که کشورهای عربی، غرب و روسیه به رقابت مخرب خود به منظور برقراری یک آتش بس و آغاز فرآیند سیاسی در این کشور پایان ندهند با خطر جنگ داخلی و گسترش درگیری ها رو به رو خواهد بود.

به گزارش ایسنا، فرستاده ویژه سازمان ملل و اتحادیه عرب به سوریه در مصاحبه ای با روزنامه گاردین گفت: ما در تلاش برای اجرای برخی از تصمیم های اتخاذ شده در کنفرانس ژنو هستیم که مهم ترین آنها یافتن موثرترین راه برای پایان دادن به خشونت ها و وادار کردن طرف ها به بررسی یک فرآیند سیاسی است.

عنان تاکید کرد: روسیه از نفوذ کامل برخوردار است و می تواند دولت سوریه را تشویق کند که به اجرای کامل طرح صلح شش ماده ای و قطعنامه های شورای امنیت بپردازد. وی گفت: اما این وظیفه نباید تنها به روس ها واگذار شود من انتظار دارم که ایران نیز ایفای نقش کند. همچنین دولت های آمریکا و به اصطلاح دوستان سوریه که بر مخالفان سوری نفوذ دارند می بایست به ایفای نقش بپردازند. اگر آنها به این رقابت مخرب ادامه دهند همه شکست خواهند خورد. انتقاد عنان درحالی مطرح می شود که شرکت کنندگان در کنفرانس به اصطلاح «دوستان سوریه» در پاریس با تاکید بر ضرورت کناره گیری بشار اسد از قدرت خواستار افزایش فشارها علیه دولت سوریه بر اساس بند هفتم منشور سازمان ملل شدند.

شرکت کنندگان در کنفرانس دوستان سوریه که بیش از یکصد کشور و نهاد بین المللی بودند همچنین از شورای امنیت خواستند تا قطعنامه ای را درخصوص وضعیت سوریه تصویب کند که در آن اعمال فشارهای بیشتر علیه سوریه گنجانده شده باشد. شرکت کنندگان در نشست دوستان سوریه از مخالفان دولت بشار اسد نیز خواستند وحدت میان خود را افزایش دهند و بر اهداف مشترک تاکید بیشتری داشته باشند. قرار است شورای امنیت چهارشنبه نشستی را برای بررسی چگونگی ادامه ماموریت صلح بانان سازمان ملل برگزار کند و در آن در خصوص ادامه ماموریت ناظران تصمیم گیری شود. در همین حال وزارت امور خارجه روسیه به اظهارات اخیر هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا که گفته بود روسیه و چین بهای کمک خود به دولت بشار اسد را خواهند پرداخت، واکنش نشان داد و اعلام کرد که ایراد این گونه سخنان صحیح نیست.