آرشیو دوشنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۱، شماره ۳۴۵۹
صفحه آخر
۲۰
حاشیه خبر

مدیریت زمان با کاهش جلسات علنی مجلس

فاطمه امیری

هیات رئیسه مجلس با تصمیمی، جلسات علنی مجلس را از سه روز در هفته به دو روز کاهش داد تا در عوض، زمان برگزاری جلسات کمیسیون های تخصصی افزایش یابد و کار کارشناسی در مجلس رونق بیشتری پیدا کند.

حال سوال این است که کاهش یا افزایش جلسات مجلس چه تاثیری روی زندگی مردم دارد و اصلاچه نقشی در معادلات روزانه کشور ایفا می کند که در پاسخ باید گفت با این تصمیم، طرح ها و لوایح که همگی در زندگی روزمره تاثیر گذارند با دقت و کار کارشناسی بیشتری مورد ارزیابی قرار می گیرد و وقت کمتری برای تصویب قوانین موضوعه در صحن علنی صرف خواهد شد.

فعال تر شدن کمیسیون های تخصصی مجلس و کاهش زمان حضور نمایندگان در صحن علنی، این فرصت را به وجود می آورد که نمایندگان در کنار بحث و تبادل نظرهای دقیق از ارائه طرح های فوریت دار غیرکارشناسی و تصمیم گیری های آنی بپرهیزند.

قطعا با این شیوه هریک از قانونگذاران در قوه مقننه در حیطه تخصصی و کاری خود و بهره گیری از توان کارشناسی و استفاده از مرکز پژوهش های مجلس به اظهار نظر در مورد مسائل روز خواهند پرداخت.

از آنجا که در جلسات علنی، برخی نمایندگان به صورت دائم در همه موضوعات، نظرات خود را از تریبون مجلس اعلام می کنند و فرصتی برای اعضای کمیسیون های تخصصی باقی نمی ماند و بعضی اوقات، تعدادی نیز خود را از هرگونه مشارکت در مباحث دور نگه می دارند، بنابراین با این تصمیم و فعال تر شدن کمیسیون ها، به نظر می رسد که نمایندگان ناچار خواهند شد با حضور قلب بیشتری در مورد طرح ها و لوایح ارجاعی که با زندگی تک تک ملت در ارتباط است، اظهارنظر کنند.

تصمیم در مورد کاهش زمان جلسات علنی مجلس، مصداق بارز توجه عمیق به مباحث قانونگذاری و داشتن وقت کافی برای نظارت بر اجرای درست آن است. بر این مبنا کاهش حضور فیزیکی نمایندگان در صحن علنی، این فرصت را به وجود می آورد که با مدیریت زمان، تصمیمات کلان مناسب تری اتخاذ شود و به جای تشکیل جلساتی که نتیجه ای از آن حاصل نمی شود، مواردی مطرح و مورد بحث قرار گیرد که منافع آن برای جامعه ملموس تر باشد.