آرشیو دوشنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۱، شماره ۳۴۵۹
پرونده
۱۰

اصول نگهداری تابلوهای گران قیمت

حسن نوفرستی

بحث نگهداری آثار هنری جنبه های مختلفی دارد. در میان این جنبه ها، مسائلی همچون رطوبت، حرارت، نور و دما بیشترین اهمیت را دارا هستند.

یکسری استانداردها و شاخصه های بین المللی برای این مسائل وجود دارد. ما در موزه هنرهای معاصر تهران، همواره سعی می کنیم این شاخصه ها را رعایت کنیم و به همین خاطر تمامی آثار را روی ریل نگهداری می کنیم.

وقتی سال گذشته موزه های معتبر جهانی در ژاپن، مکزیک و هلند، سه تابلو از موزه هنرهای معاصر تهران برای نمایش در کشورشان به امانت گرفتند، همگی اتفاق نظر داشتند که این تابلوها در ایران به خوبی نگهداری شده اند. حتی این موضوع بازتاب خبری وسیعی هم در این سه کشور

داشت که تابلوهای به امانت گرفته شده از موزه هنرهای معاصر طی سال ها به خوبی نگهداری شده اند. برای آنها جالب بود که این تابلوها با وجودی که از قبل از انقلاب به ایران آمده بود، این همه خوب نگهداری شده است.

بحث شاخصه های نگهداری یک تابلو بحث حساسی است. یعنی به عنوان مثال یک تابلو باید در دمای متعادلی نگهداری شود. نه آنقدر هوا سرد باشد که رنگ روی بوم بترکد و نه آنقدر هوا گرم باشد که رنگ روی آن بیرون بزند. همین طور مثلانباید تابلوها روی هم نگهداری شوند. یا نباید تابلو روی دیواری نصب شود که رطوبت دارد. دلیل این که تابلوها روی ریل نگهداری می شوند نیز همین امر است.

در موزه هنرهای معاصر تلاش می شود شاخص های بین المللی برای حفظ یک اثر هنری لحاظ شود و همچنان که می دانید این شاخص ها روز به روز افزایش می یابد و نگهداری یک اثر هنری دقت بیشتری پیدا می کند.

در موزه هنرهای معاصر نگهداری تمام آثار برای ما حائز اهمیت است. این طور نیست که بگوییم مثلاچون فلان تابلو متعلق به فلان سبک است یا این تابلو ارزش بیشتر دارد، باید بیشتر از آن مراقبت شود. ما یک طبقه بندی کلی داریم که می دانیم کدام آثار در کجا نگهداری می شود، اما برای حفظ و نگهداری آثار تفاوتی نمی کند که اثر هنری نقاشی است یا عکس یا گرافیک.