آرشیو دوشنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۱، شماره ۳۴۵۹
فرهنگ و هنر
۵

ثبت جهانی مسجدجامع اصفهان، تهیه پرونده «شهر تاریخی اصفهان» را خیلی آسان کرده است

پیشنهاد یونسکو به ایران برای ثبت جهانی «شهر تاریخی اصفهان»

یکی از مسئولان تهیه پرونده های ثبت جهانی ایران اعلام کرد: کمیته میراث جهانی یونسکو انتظار دارد پرونده «شهر تاریخی اصفهان» برای ثبت در این سازمان تهیه شود.

به گزارش ایسنا، محمدحسن طالبیان گفت: از آنجا که میدان نقش جهان و باغ چهل ستون در فهرست میراث جهانی ثبت شده اند و امسال نیز مسجدجامع اصفهان به عنوان سومین اثر این شهر جهانی شد، کمیته میراث جهانی یونسکو انتظار دارد پرونده «شهر تاریخی اصفهان» که از مسجدجامع آغاز می شود و با گذر از بازار، چهارباغ، زاینده رود و پل های تاریخی به جلفا می رسد، برای ثبت در فهرست میراث جهانی تهیه شود. البته یک بحث ما این است که مسیر پرونده به تخت فولاد هم برسد، زیرا تخت فولاد یکی از قبرستان های مهم دوره اسلامی است.

او ادامه داد: ثبت جهانی مسجدجامع اصفهان، تهیه پرونده «شهر تاریخی اصفهان» را خیلی آسان کرده است و سه اثر جهانی اصفهان، گسترش پرونده را امکان پذیر می کند.

طالبیان درباره مسجدجامع اصفهان گفت: همان طور که از باغ های ایرانی که سال گذشته ثبت شد به عنوان یک نمونه و الگوی ایرانی در جهان یاد می شود، اکنون از مسجدجامع اصفهان نیز به عنوان مرجع یک شیوه و سبک ساخت مسجد که با خلاقیت ایرانی همراه بوده است، یاد می شود.

او اظهار کرد: این مسجد در طول بیش از یکهزار سال، دوره های مختلف تاریخی را دربرمی گیرد، به طوری که ارزش های هر دوره در مسجد حفظ شده و ارزش های بعدی به آن اضافه شده اند. این مسجد از همان ابتدا توسط مردم ساخته شده و در همه دوره ها نیز به همین شکل ادامه یافته است. در واقع، مسجدجامع اصفهان برای همه نسل ها ساخته شده است.

طالبیان با بیان این که پس از ثبت این اثر در فهرست میراث جهانی، کمیته از ایران خواسته است، طرح مقابله با بحران های طبیعی را برای این اثر ارزشمند تهیه کند، گفت: در زمان ثبت پرونده، یکی از مواردی که بر سر آن بحث داشتیم میدان عتیق اصفهان بود. آنجا اعلام کردیم با توجه به هماهنگی هایی که با شهردار و مسئولان استان اصفهان انجام شد، قرار است در بخش شمالی میدان عتیق که جداره مسجدجامع را تشکیل می دهد، دخالتی نشود و پروژه ای برای مرمت و حفاظت آن طراحی شود.