آرشیو چهارشنبه ۲۸ تیر ۱۳۹۱، شماره ۳۴۶۱
پرونده
۱۰

معاون وزیر آموزش و پرورش:کتاب های جدید علمی تر و جذاب تر هستند

تغیییرات کتاب های درسی و حذف برخی داستان های نوستالژیک آنها، پس از آن که موافقان و مخالفان زیادی را به صرافت اظهارنظر و موضع گیری ​ انداخت، پای برخی از مسئولان وزارت آموزش و پرورش را نیز به میدان اظهار نظر در این خصوص کشاند، اظهارنظرهایی که اغلب بر این تغییرات صحه می گذاشتند و موید آنها بودند.

در همین خصوص حجت الاسلام محی الدین بهرام محمدیان، معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی به جام جم می گوید: نوع نگاه افراد به زندگی و نیازهایشان با گذشت زمان تغییر می کند و قطعا نیاز دانش آموزان زمان حال با نیاز دانش آموزانی که در دهه های قبل تحصیل می کردند، متفاوت است.

وی ادامه می دهد: من خودم شخصا در دهه 40 دانش آموز بودم و داستان هایی مانند تصمیم کبری و کوکب خانم را در کتاب هایم خوانده ام، آیا واقعا بعد از 50 سال، هنوز هم نیازهای دانش آموزان همان است و هیچ تغییری در آنها به وجود نیامده است؟

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی می افزاید: قبلاهم به این نکته اشاره کرده ام که امروزه باید محتوای کتاب های درسی با توجه به نیاز و علایق نسل امروز تالیف شود. شاید ما به صورت نوستالژیک به قصه های گذشته کتاب های درسی علاقه داشته باشیم، اما نباید نسبت به نیازهای جدید جامعه و ادبیاتی که خلق شده است، بی توجه باشیم.

وی با بیان این که اصول و ارزش های جامعه مانند فداکاری یا توجه به خانواده همیشه ثابت هستند، می گوید: هر چند خیلی از ما به کتاب های قدیمی تعلق خاطر داریم، اما معتقدم تغییرات کتاب های درسی، آنها را نسبت به دهه های گذشته علمی تر و جذاب تر کرده است و در حال حاضر کتاب های درسی، علاوه بر تعلیم خواندن و نوشتن، کودکان را برای داشتن یک زندگی مناسب مهیا می کند.

محمدیان می افزاید: امروز در کشورمان فداکارانی مانند پطرس زیاد هستند و اگر بناست به بچه هایمان فداکاری بگوییم بهتر است از فداکاری های خودمان بگوییم.