آرشیو پنجشنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۱، شماره ۳۴۶۲
صفحه آخر
۲۰

مونالیزای واقعی پیدا شد

باستان شناسان اطمینان دارند با کشف استخوان های مونالیزا، رازی را که در پس مشهورترین نقاشی جهان وجود دارد، کشف کرده اند.

به گزارش مهر، باستان شناسان با حفر سطح زیرین یک صومعه در فلورانس، اسکلتی یافته اند که اعتقاد دارند متعلق به لیزا گراردینی، مدل اسرارآمیز لئوناردو داوینچی است.

مورخان معتقدند بانویی که در تابلوی مونالیزا به تصویر کشیده شده همسر تاجر ثروتمند ابریشم در فلورانس است که پس از مرگ همسرش راهبه شد و در 63 سالگی درگذشت.

این گروه از سال گذشته صومعه متروکه سنت اورسولارا حفاری و در نهایت جمجمه یک زن را در سردابی که اعتقاد داشتند محل تدوین لیزاست پیدا کردند. این جمجمه 1/5 متر زیر سطح اصلی صومعه در کنار چند استخوان دنده و مهره پیدا شد.

قرار است استخوان ها مورد بررسی قرار بگیرد تا ارتباطشان با جمجمه کشف شده مشخص شود. دانشمندان پس از ثابت کردن نسبت جمجمه و استخوان های کشف شده، به بررسی DNA استخوان ها با بقایای به جامانده از دو فرزند این مدل نقاشی می پردازند. پس از اطمینان از صحت و سقم اسکلت و استخوان ها، صورت لیزا بازسازی و با نقاشی پانصد ساله داوینچی مقایسه می شود تا شاید رمز لبخند مبهم و معمایی مونالیزا در این فرآیند کشف شود.

مونالیزا یک نقاشی رنگ روغن است و در حال حاضر در تملک دولت فرانسه قرار دارد. این نقاشی، مشهورترین نقاشی جهان محسوب می شود.