آرشیو چهارشنبه ۴ امرداد ۱۳۹۱، شماره ۳۴۶۷
سیاسی
۲

ایران خواستار توقف نسل کشی مسلمانان در میانمار شد

جمهوری اسلامی ایران طی نامه ای خواستار اقدام سریع و موثر کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد برای توقف نسل کشی و نقض گسترده و سیستماتیک حقوق بشر مردم مسلمان و بیگناه میانمار شد.

خشونت های جدید علیه مسلمانان میانمار در ایالت راخین بعد از کشته شدن 11 مسلمان بیگناه توسط ارتش این کشور در ماه می 2012 و حمله یک گروه بودائیان به اتوبوس حامل مسلمانان و کشته شدن یک بودائی در پاسخ به این حمله آغاز شد.

به دنبال آغاز درگیری ها در غرب میانمار، بودائی ها با حمله به مناطق مسلمان نشین بیش از 2000 منزل مسکونی متعلق به مسلمانان را به آتش کشیدند و بیش از صد هزار نفر را آواره و بی خانمان کردند.

این خشونت ها در حالی ادامه دارد که رئیس جمهور میانمار اعلام کرد، مسلمانان شهروند این کشور نیستند. در پی این مواضع، ایران نگرانی خود را از وضع مسلمانان میانمار به سازمان ملل اعلام کرد و مقامات کشورمان نسبت به این امر واکنش نشان دادند.

اینک در ادامه تلاش های دیپلماتیک کشورمان برای پایان دادن به وضع اسفناک کشتار مردم مسلمان میانمار، سیدمحمدرضا سجادی، سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد دفتر اروپایی سازمان ملل متحد در ژنو با ارسال نامه ای خطاب به ناوتنی پیلی، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، خواستار اقدام فوری و موثر همه نهادهای بین المللی ذی ربط از جمله کمیسر عالی حقوق بشر برای محکومیت و توقف کشتار مسلمانان در میانمار شد.

سجادی در این نامه، با ابراز نگرانی عمیق از تداوم خشونت گسترده و کشتار وسیع مردم مسلمان میانمار بخصوص تعداد قابل توجهی از زنان و کودکان بیگناه، تاکید کرد: سرکوب گسترده مسلمانان میانمار که به قتل عام صدها شهروند غیرنظامی بیگناه، تخریب و آتش زدن مساجد و منازل و بیرون راندن اجباری مردم از سرزمین خود منجر شده، موجب جریحه دار شدن احساسات بشردوستانه و نگرانی عمیق نزد جامعه بین المللی و مردم جهان شده است.