آرشیو دوشنبه ۹ امرداد ۱۳۹۱، شماره ۳۴۷۱
فرهنگ و هنر
۵

نگارش زندگی و خاطرات 100 نام آور ایرانی

تالیف زندگی و خاطرات بیش از یکصد شخصیت ماندگار ایران از مشروطه تا امروز در دفتر ادبیات انقلاب اسلامی حوزه هنری در پنج جلد تحویل انتشارات سوره مهر می شود.

اکبر خوشزاد، کارشناس دفتر ادبیات انقلاب اسلامی در این باره گفت: این پروژه طیفی از شخصیت های مذهبی، علمی، هنری و ورزشی را در بر می گیرد که جزو نخبگان و نام آوران ایرانند، اما کمتر در مورد آنان سخنی به میان آمد.

وی با این توضیح که سعی شده است از زندگی نامه نویسی صرف خودداری شود، اظهار کرد: این طرح فقط زندگینامه نویسی صرف نیست، بلکه نگرش جدیدی در زمینه زندگینامه نویسی است که فراز و فرودها و آثار افراد را نیز بررسی می کند، همچنین هدف از نوشتن زندگی نامه شخصیت های تاثیرگذار و معروف کشور، در جهت الگوسازی برای جوانان است، هر چند مخاطبان ما همه طیف ها را در برمی گیرد.

خوشزاد با بیان این که این پروژه با نام «فرهنگ نام آوران» از سال 1388 شروع شد و اکنون به «نامداران ماندگار» تغییر کرده است، گفت: صد نفر از میان 60 هزار پرونده افراد معاصر را انتخاب کردیم، که تا آخر امسال سعی خواهیم کرد زندگی و آثار 40 نفر از آنان را به نگارش دربیاوریم. این کارشناس تاریخ افزود: هم اکنون زندگی و آثار غلامرضا سعیدی، سیدجعفر شهیدی، محمدعلی دائی الاسلام، سیداحمد خمینی و طاهره صفارزاده تدوین شده است که بزودی به چاپ خواهد رسید.

وی در پایان گفت: این افراد کسانی هستند که با امکانات همین سرزمین به این جایگاه رسیدند، به طور مثال یکی از شخصیت ها غلامرضا سعیدی است که در دهه 20 شمسی به مسائل فلسطین و استقلال پاکستان می پردازد و حدود 50 تا 60 کتاب می نویسد. هر چند در محافل مذهبی از ایشان یاد می شود، اما در سطح کشور شناخته شده نیست.