آرشیو سه‌شنبه ۱۰ امرداد ۱۳۹۱، شماره ۳۴۷۲
سینما
۸
پیشخوان

رمزگشایی از مخوف ترین شکنجه گاه ساواک

وقتی صحبت از موزه عبرت ایران به میان می آید ناخودآگاه ذهن به یاد دوران حکومت پهلوی می​افتد و یکی از مخوف ترین شکنجه گاه های تاریخ ایران.

تاریخ این موزه که در منطقه تاریخی باغ ملی یا میدان مشق سابق قرار گرفته است، به زمان فتحعلی شاه قاجار برمی گردد و امروز موزه عبرت ایران، با استفاده از تمام اسناد و مدارک مکتوب و شفاهی موجود و با بهره مندی از وجود مجرب ترین هنرمندان متعهد ایرانی و با حفظ و بازسازی فضای شاهنشاهی سعی در به تصویر کشیدن جنایات رژیم پهلوی و معرفی آن به نسل جوان دارد، اما این موزه تنها محدود به یک فضای فیزیکی نمی شود بلکه این روزها انتشارات موزه عبرت ایران هم به صورت جدی کار خود را آغاز و بتازگی سه کتاب ارزشمند را منتشر کرده است.

خنده ای به رنگ رنج یکی از کتاب هایی که این موزه امسال در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران عرضه کرد کتاب «خنده ای به رنگ رنج» است که در قطع رقعی تالیف و منتشر شده است.

خاطرات «خنده ای به رنگ رنج» از متن 400 عنوان اثر و با موضوع لحظه های شیرین مبارزان در زندان های ساواک انتخاب شده است.

تلخند زندانی کتاب «تلخند زندانی» به همت سیدمحمود رضویان منتشر شده است. این کتاب به خاطرات انقلابیون در زندان های پهلوی پرداخته و بخش جذاب و شنیدنی این خاطرات را منتشر کرده است.

این کتاب شامل 28 خاطره است که در میان آنها اسامی افرادی چون محمدرضا مهدوی کنی، جواد جعفر شجونی، اسدالله آقا تجریشی، سیدکاظم موسوی بجنوردی، محمد علی حسینی، ابوالقاسم سرحدی زاده، علیمحمد بشارتی، وجیهه ملکی، فریبرز فلاح و علیرضا مشایخ دیده می شوند.

شب را نهایت است... این کتاب برگزیده ای از خاطراتی است که پیش از این با موضوع شکنجه مبارزان انقلابی در زندان های ساواک در دیگر کتاب های خاطرات منتشر شده است.

«شب را نهایت است» 191 خاطره کوتاه را در 200 صفحه در بر می گیرد.