آرشیو سه‌شنبه ۱۰ امرداد ۱۳۹۱، شماره ۳۴۷۲
اقتصادی
۴

امسال، برای نخستین بار خرید انحصاری جای خود را به خرید تضمینی داده است

خرید گندم مازاد کشاورزان به 2 میلیون تن رسید

معاون بازرگانی شرکت بازرگانی دولتی ایران، آخرین رقم خرید گندم مازاد کشاورزان از ابتدای فصل برداشت توسط دولت را دو میلیون تن اعلام کرد و گفت: برای این میزان خرید، 638 میلیارد تومان به کشاورزان پرداخت شده است.

احمد عبدوس در گفت وگو با ایرنا با بیان این که از 353 مرکز خرید، 264 هزار محموله تحویل شده، افزود: استان های خوزستان، فارس و گلستان به ترتیب با 640، 588 و 243 هزار تن در رتبه های اول تا سوم خرید تضمینی گندم قرار گرفته اند. وی میزان خرید گندم توسط بخش خصوصی را بیش از یک میلیون تن اعلام کرد.

معاون شرکت بازرگانی دولتی ایران فراهم کردن زمینه حضور بخش خصوصی در خرید گندم را یکی از تفاوت های خرید گندم در سال جاری نسبت به گذشته دانست و گفت: امسال دولت به نحوی برنامه ریزی کرده که بخش خصوصی و کارخانجات آرد سازی نیز وارد چرخه خرید از کشاورز شوند.

عبدوس افزود: سال زراعی جاری، نخستین سالی است که خرید انحصاری جای خود را به خرید تضمینی داده و کارخانجات آرد سازی به عرصه خرید، ورود مستقیم داشته اند، آنها می توانند ماده اولیه مورد نیاز خود را از کشاورز خریداری کنند.

از نظر مقام مسئول در شرکت بازرگانی دولتی، تفاوت قیمت خرید و فروش گندم در سال جاری باعث تقویت انگیزه بخش خصوصی در خرید گندم شده است.

وی کاهش تصدی گری دولت در امر خرید، حمل ونقل، ذخیره سازی و نگه داری گندم و سوق دادن نقدینگی کارخانجات آردسازی و فعالان بخش صنعت و صنایع آرد به خرید گندم را از مزایای ورود بخش خصوصی به خرید گندم دانست.