آرشیو سه‌شنبه ۱۰ امرداد ۱۳۹۱، شماره ۳۴۷۲
صفحه آخر
۲۰
چهره

حواسمان به همسایه ها باشد

رضا پورعالی

پس از آن که آندرانیک تیموریان به الخریطات قطر رفت، جواد نکونام با پیشنهاد میلیاردی الریان قطر روبه رو شد و فریدون زندی مورد توجه سران باشگاه الاهلی قطر قرار گرفت، حالااین مجتبی جباری است که در تیررس عرب ها قرار دارد.

شیخ نشین های حوزه خلیج فارس که فوتبال برای آنها به بهانه ای برای خرج کردن دلارهای نفتی شان تبدیل شده، حالابه دنبال آن هستند که جباری را از لیگ برتر ایران جدا کنند. این پیشنهادی بود که روز گذشته با سربرگ باشگاه النصر امارات برای باشگاه استقلال نمابر شد.

کتمان نمی کنیم. زمانی خوشحال می شدیم که تعداد لژیونرهای فوتبال ما رو به افزایش است، اما این که حالافقط عرب ها خواهان بازیکنان ایرانی هستند، نه تنها خوشحالی ندارد که در جای خود شبهه برانگیز هم هست. امیر قلعه نویی در این باره می گوید: چند سال پیش هم که قطری ها که با ما همگروه بودند همین کار را انجام دادند.

آنها با مطالعه و برنامه ریزی هایی که انجام داده اند به این نتیجه رسیده اند که کره جنوبی به عنوان تیم اول به جام جهانی صعود می کند، بنابراین روی دیگر رقبا برنامه ریزی می کنند. اکنون نیز دست روی خط هافبک تیم ملی ما گذاشته اند و می خواهند آنها را به قطر ببرند!

به هر حال سال، سال جام جهانی است؛ سالی که هر اتفاقی در آن می تواند سرنوشت صعود یا عدم صعود تیم ملی فوتبال ما را دستخوش تغییر کند. حال در چنین فضایی که فوتبال ما خود با هزار و یک مشکل ریز و درشت دست به گریبان است، این که بازیکنان تراز اول و مطرح خط میانی تیم ملی با پیشنهادهای اغواکننده عرب ها روبه رو می شوند، خود می تواند مشکلی روی همه مشکلات فعلی تیم ملی باشد.

وقتی سرمربی پرتغالی تیم ملی برای در اختیار داشتن بازیکنان تیم ملی حکم می کند که جام حذفی را تعطیل کنید، طبیعی است که حضور بازیکنان ملی پوش در لیگ های عربی به همان اندازه می تواند در افکار و برنامه ریزی های او تاثیر منفی بگذارد. کمترین ضرر این موضوع این است که عرب ها فقط در روزهای فیفا اجازه می دهند بازیکنان ایرانی در اردوهای تیم ملی شرکت کنند.