آرشیو چهارشنبه ۱۱ امرداد ۱۳۹۱، شماره ۲۷۰۴
بورس - جهان
۱۱
بازار آمریکا

برای ششمین روز متوالی نفت مثبت شد

گروه بورس جهانی- بازارهای کالایی آمریکا در مبادلات روز گذشته بر خلاف بازارهای سهام با روند صعودی همراه شد، به طوری که در بازار نیویورک، نفت خام برای ششمین روز متوالی افزایش یافت و به بیش از 89 دلار در ماه سپتامبر و بیش از 90 دلار در ماه اکتبر رسید. همچنین معاملات مس، طلاو نقره نیز به گونه ای بود که با روند افزایشی رو به رو شد. در بورس کالای شیکاگو نیز تمامی محصولات همچون ذرت، سویا، کنجاله سویا و پنبه مثبت شد.

به گزارش بلومبرگ یکی از دلایل منفی شدن بازارهای سهام آمریکا گمانه زنی کارشناسان اقتصادی نسبت به کاهش مجدد نرخ بهره بانکی در آن است. کارشناسان اقتصادی بر این باورند که بن برنانکه رییس فدرال رزرو آمریکا نیم نگاه دیگری به کاهش مجدد نرخ بهره بانکی آمریکا در نشست آتی فدرال رزرو خواهد داشت. همچنین برنانکه قصد دارد با کاهش نرخ بهره و استقراض در کوتاه مدت زمینه لازم برای کمک به رشد و رونق اقتصادی این کشور را نیز فراهم آورد. از سوی دیگر نرخ بیکاری آمریکا از فوریه 2009 میلادی بالای هشت درصد بوده که این مساله از زمان جنگ جهانی دوم تاکنون بی سابقه بوده است. برنانکه در اظهارات ماه فوریه خود به کنگره آمریکا گفته بود که کاهش بیشتر نرخ بهره بانکی موجب خروج سرمایه گذاران از بازار اوراق قرضه کوتاه مدت آمریکا خواهد شد.

تصمیم پنجم جولای بانک مرکزی اروپا در کاهش نرخ بهره بانکی موجب خواهد شد تا فدرال رزرو آمریکا نیز در سیاست های انبساطی پولی خود تجدید نظر کند. البته برخی معتقدند بعید است که فدرال رزرو آمریکا در نشست دو روزه خود نرخ بهره بانکی را کاهش دهد ولی این مساله را بررسی خواهد کرد.