آرشیو پنجشنبه ۱۲ امرداد ۱۳۹۱، شماره ۳۴۷۴
صفحه اول
۱

هاشمی: مردم سوریه سرنوشت کشورشان را تعیین خواهند کرد

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به وقایع سوریه، عدم مداخله بیگانگان در امور این کشور را خاطرنشان و تاکید کرد: مردم سرنوشت خود را تعیین خواهند کرد.

به گزارش فارس، آیت الله هاشمی رفسنجانی در دیدار اومیت یاردیم، سفیر ترکیه در جمهوری اسلامی ایران، روابط تهران و آنکارا را تاریخی و دیرینه خواند و با اشاره به تشکیل گروه 8 و نیز مثلث ایران، ترکیه و سوریه برای همکاری در زمینه تحولات عراق اشاره کرد و افزود: سرعت تحولات مردمی و انقلابی در منطقه به گونه ای است که همکاری ها میان کشورها به خصوص ایران و ترکیه را بیش از گذشته الزامی می کند.

رئیس مجمع تشخیص مصحلت نظام، به قدرت رسیدن حزب اسلامی عدالت و توسعه در ترکیه و نیز مواضع چند سال گذشته آنکارا در قبال رژیم صهیونیستی را زمینه بسیار مناسبی برای حفظ و ارتقای همکاری ها میان کشورهای منطقه به خصوص در مبارزه با رژیم غاصب صهیونیستی و حفظ محور مقاومت عنوان کرد و گفت: ایران و ترکیه دو مرکز مهم همکاری های منطقه ای هستند و خدشه در این محور به خاطر حوادث سوریه می تواند به نفع مقاصد شوم رژیم صهیونیستی و تضییع حقوق مردم مسلمان فلسطین تمام شود.

وی افزود: تا این اواخر ایران، ترکیه و سوریه همکاری موثری در مسائل منطقه داشتند، ولی امروز تفاوت موضع ایران و ترکیه در مسائل سوریه نباید ضربه به همکاری های دوجانبه وارد کند.

هاشمی تاکید کرد: استفاده از امکانات و استعدادهای دو کشور برای ارتقای صلح، امنیت و پیشرفت در منطقه و دنیای اسلام ضروری است.

وی گسترش تبادل نظر و مذاکرات دیپلماتیک میان تهران و آنکارا جهت حفظ و ارتقای روابط دو کشور را الزامی و به جنگ اقتصادی دنیای استکبار علیه جمهوری اسلامی ایران اشاره و تصریح کرد: امیدوارم اهدافی که روابط دو کشور را به نزدیک ترین نقطه رسانده بود، همچنان مدنظر قرار داشته باشد و تحولات مقطعی خدشه ای به روابط راهبردی دو کشور وارد نکند.