آرشیو پنجشنبه ۱۲ امرداد ۱۳۹۱، شماره ۳۴۷۴
فرهنگ و هنر
۵

علی معلم: حقایق در هنر قدسی نمایان می شود

استاد علی معلم دامغانی با بیان این که می گویند شعرا در نقطه الهام سر به عالم ملکوت می کشند، گفت: در واقع هنرمند در عالم ملکوت حقایقی را می بیند که نقل آن حقایق در این جهان عبارت از هنر قدسی است.

به گزارش ایکنا، چهره ماندگار عرصه شعر و ادب فارسی و رئیس فرهنگستان هنر ایران در نمایشگاه قرآن گفت: در سال های آغازین انقلاب، امام خمینی(ره) برای هنرمندان و شعرا روی یک لوح نقره فام پیامی فرستادند. یک پیام که در عین حال تعریف هنر هم ضمن آن درج شده بود. خیلی از عزیزانی که مطالعه داشتند تا قبل از آن صراحتا کلمه هنر را نمی یافتند یا اگر هم پیدا می کردند با حرف هایی که قبل از آن شنیده بودند مقداری منافات داشت.

وی افزود: امام خمینی(ره) هنر را به معنای رایج کلمه در باب یک پدیده اضافی که بشر به عنوان تبلیغ و تفرج از آن استفاده می کند، مورد بحث قرار ندادند. اتفاقا از همان نقطه، شخصیت های دیگری هم پیدا شدند و نکات دیگری را لحاظ کردند و بالاخره به ریشه شناسی کلمه هنر پرداختند.

معلم دامغانی عنوان کرد: هر هنری که شما تصور کنید اعم از نقش و تصویر، هنرهای کلامی، هنرهای دستی، هنرهای موسیقایی که مصداق هنر مدنظر باشد، خواهی نخواهی، هم صورت دارد و هم محتوا اما هنر آنجا اتفاق می افتد که بال های بشر دوباره می رویند، انسان درگیر منطق و گرفتار خطوطی که حس برای او تعیین می کند، نیست.