آرشیو پنجشنبه ۱۲ امرداد ۱۳۹۱، شماره ۳۴۷۴
اقتصادی
۴

تعیین تکلیف 98 درصد میادین مشترک نفت و گاز

معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفت: 98 درصد طرح های توسعه ای میادین مشترک نفتی و گازی، تعیین تکلیف شده است.

به گزارش واحد مرکزی خبر، احمد قلعه بانی در مراسم امضای قرارداد طرح توسعه میدان نفتی سومار افزود: توسعه همه میادین مشترک تا پایان امسال، تعیین تکلیف و قراردادهایشان منعقد می شود.

وی درباره توسعه میدان نفتی سومار هم با بیان این که طرح توسعه زودهنگام برداشت نفت از این میدان اجرایی شده است، گفت: با اجرای مرحله نخست طرح توسعه این میدان، 5000 بشکه و با اجرای مرحله دوم آن روزانه ده هزار بشکه به تولید نفت ایران افزوده می شود.مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی هم در این مراسم گفت: این شرکت در تولید زود هنگام میدان نفتی سومار با حفر نخستین چاه، 3000 بشکه در روز به تولید نفت کشور اضافه کرده است.مهدی فکور افزود: در طرح توسعه این میدان در قالب قرارداد epcf با قرارگاه سازندگی خاتم الاوصیا دو حلقه چاه حفر و مراکز انتقال پمپاژ جمع آوری و تفکیک نفت و گاز نیز ساخته می شود.

قائم مقام قرارگاه سازندگی خاتم الاوصیا هم در این مراسم با اشاره به این که این قرارگاه پارسال و امسال قراردادهای مهمی با وزارت نفت امضاء کرده است، گفت: طرح توسعه میدان نفتی سومار را از یک سال قبل آغاز و بودجه آن را پارسال تامین کردیم اما امضای این قرارداد به علت برخی مسائل فنی و مطالعاتی و توافقاتی که در این زمینه با وزارت نفت به ویژه شرکت نفت مناطق مرکزی لازم بود کمی طول کشید. علی زاده گفت: امیدواریم طرح توسعه میدان نفتی سومار را زودتر از زمان پیش بینی شده انجام دهیم.

قرارداد طرح توسعه میدان نفتی سومار میان شرکت نفت مناطق مرکزی ایران و قرارگاه سازندگی خاتم الاوصیا وابسته به وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با حضور مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران امضا شد.میدان نفتی سومار در شمال شهرستان کرمانشاه واقع است.