آرشیو پنجشنبه ۱۲ امرداد ۱۳۹۱، شماره ۳۴۷۴
صفحه آخر
۲۰
مکث

چرا آمریکا دوباره ایران را متهم کرد؟

کتایون مافی

همزمان با اعلام تحریم های جدید علیه صادرات نفت ایران از سوی رئیس جمهور آمریکا و در آستانه سالگرد حملات 11 سپتامبر، وزارت خارجه این کشور در گزارش سالانه خود به کنگره آمریکا در خصوص وضعیت تروریسم در جهان، ایران را حامی اصلی فعالیت های تروریستی خواند که از گروه های تروریستی خاورمیانه حمایت می کند.

در گزارش تازه وزارت خارجه آمریکا تاکید شده است که ایران در سال 2011 فعالیت های خود را در ارتباط با تروریسم افزایش داده و تلاش می کند که از وضع سیاسی کشورهایی که دچار تحولاتی شده اند و همچنین فشارهای خارجی بر تهران سوءاستفاده کند.

از سوی دیگر همزمان با انتشار این گزارش، فرنک ماس قاضی فدرال منهتن نیویورک نیز گروهی از بازماندگان حادثه 11 سپتامبر را مجاز به دریافت شش میلیارد دلار غرامت از دارایی های القاعده و ایران کرده است.

اکنون پرسش اینجاست که همزمانی این حکم با انتشار گزارش سالانه تروریسم دولت آمریکا که طی آن ایران فعال ترین دولت حامی تروریسم در جهان معرفی شده، باچه هدفی صورت گرفته است؟

چنین حکمی در حالی صادر می شود که تاکنون هیچگاه سندی مبنی بر دخالت ایران در رخداد 11 سپتامبر ارائه نشده است و دشمنی گروه هایی چون القاعده و طالبان با ایران نیز بر کسی پوشیده نیست.

بنابراین به نظر می رسد آمریکا در تلاش است تا به بهانه سالگرد حملات 11 سپتامبر پرونده اتهامات علیه ایران را به موازات پرونده هسته ای سنگین تر کند. چنین اقدامی در حالی که مذاکرات هسته ای ایران در جریان است، موجب می شود تا موج تازه ای از فشارها به ایران وارد شود و به این ترتیب اهرم فشاری که به واسطه تحریم ها بر ایران وارد آمده سنگین تر شده و دامنه اتهامات علیه ایران به شکل جدی تری گسترش یابد.

چنین رویکردی می تواند بهانه ای لازم برای توجیه شعارهای ضد ایرانی باشد که این روزها محور تبلیغات انتخاباتی آمریکا شده است. همچنان که با نزدیک شدن انتخابات آمریکا رقابت میان اوباما و رامنی بالامی گیرد، رقابت در تهدید و اقدامات ضد ایرانی نیز به یکی از مسابقه های اصلی نامزدهای آمریکایی مبدل شده و هریک تلاش می کنند تا حمایت لابی صهیونیست را در این عرصه به خود جلب کنند.