آرشیو شنبه ۱۴ امرداد ۱۳۹۱، شماره ۳۴۷۵
جهان
۶

اعتراض بغداد به توافق ترکیه با کردهای عراق

وزارت امور خارجه عراق سفر وزیر خارجه ترکیه به شمال این کشور و سفر به کرکوک را محکوم کرد.به گزارش فارس، حسون الفتلاوی نماینده فراکسیون هموطن دیروز اعلام کرد سفر وزیر خارجه ترکیه به اقلیم کردستان و اعطای اقامت به طارق الهاشمی، معاون سابق رئیس جمهوری عراق در ترکیه، دخالت آشکار در امور داخلی عراق است.به گزارش خبرگزاری ها داوود اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه در شمال عراق با رئیس منطقه کردستان این کشور درباره مسلح کردن گروه های نظامی علیه نظام حاکم سوریه به توافق رسیدند. به گزارش العالم، مسعود بارزانی، رئیس منطقه کردستان عراق با احمد داوود اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه در اربیل این توافق نامه را امضا کردند. بارزانی همچنین با عبدالباسط سیدا، رئیس گروه موسوم به شورای ملی سوریه دیدار کرد.

به گزارش ایرنا، منابع خبری ترکیه روز چهارشنبه نوشتند، احمد داووداوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه حامل چهار پیام مهم برای مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق است که عبارتند از: تنش پیش آمده بین اربیل و بغداد، مبارزه با تروریسم، تحولات شمال عراق و نیز تحولات سوریه در مناطق کردنشین شمال این کشور. این منابع همچنین یادآورشدند که داوود اوغلو در دیدار با بارزانی در باره نگرانی ترکیه از فرصت طلبی «پ.ک.ک» در سوریه گفت وگو خواهد کرد. در همین حال برخی خبرها حاکی از آن است که کردهای عراق افراد مسلح سوری را با هدف تسلط بر مناطق شمال سوریه آموزش می دهند.

همچنین تلویزیون دولتی ترکیه روز پنجشنبه از سفر غیرمترقبه احمد داووداوغلو، وزیر امور خارجه این کشور به شهر نفت خیز کرکوک خبر داد و این سفر را با توجه به اهمیت و حساسیت کرکوک برای ترکیه، سفر تاریخی قلمداد کرد.