آرشیو یکشنبه ۱۵ امرداد ۱۳۹۱، شماره ۳۴۷۶
اقتصادی
۴

اسماعیلی: علت نوسان قیمت محصولات لبنی، بی ثباتی قیمت شیر خام است

صنایع لبنی فقط با یک سوم ظرفیت خود کار می کنند

مدیرعامل اتحادیه صنایع لبنی کشور گفت: صنایع لبنی به دلیل کمبود عرضه شیر خام هم اکنون با یک سوم ظرفیت خود تولید می کنند.

محمدرضا اسماعیلی روز شنبه در گفت وگو با ایرنا با بیان این که شیرخام 80 درصد مواد اولیه صنایع لبنی را تشکیل می دهد، افزود: هم اکنون عرضه این محصول به کارخانجات صنایع لبنی کشور بشدت کاهش یافته است؛ به طوری که ادامه این روند می تواند در آینده نه چندان دور کارخانجات را با مشکل کاهش تولید و تعطیلی مواجه سازد.

وی اظهار کرد: این موضوع گریبانگیر تمامی کارخانجات بزرگ و کوچک شده و طبق گزارش های رسیده، سرمایه در گردش برخی کارخانجات بزرگ باعث کاهش توان کارخانجات کوچک شده که در این راستا برخی از این کارخانجات به دلیل کاهش نقدینگی به تعطیلی کشیده شده اند.

اسماعیلی ادامه داد: هم اکنون در زمینه ثابت نگه داشتن قیمت شیرخام مذاکراتی با وزارت جهاد کشاورزی صورت گرفته است، اما همچنان دامداران شیر خام را طبق هزینه های تمام شده تولید خود عرضه می کنند.

به گفته مدیرعامل اتحادیه صنایع لبنی کشور، در حال حاضر کارخانجات صنایع لبنی کشور با یک سوم تا 50 درصد ظرفیت خود فعالیت می کنند.

وی علل نوسان قیمت محصولات لبنی در بازار را بی ثباتی قیمت شیرخام عنوان کرد. وی افزود: براساس تعیین قیمت سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، صنایع لبنی می توانند به دلیل افزایش هزینه های تمام شده تولید 17 تا 20 درصد سود متعارف داشته باشند، اما برخی کارخانجات به منظور حمایت از مصرف کنندگان به سود10 درصد نیز قانع هستند.اسماعیلی اضافه کرد: در حال حاضر شیرخام با 2/3 درصد چربی و بار میکروبی یک میلیون باید با قیمت مصوب 780 تومان به کارخانجات فروخته شود، در حالی که این امر محقق نمی شود و دامداران راضی به فروش شیرخام با قیمت مصوب نیستند.