آرشیو شنبه ۲۱ امرداد ۱۳۹۱، شماره ۳۴۸۱
جامعه
۱۷

خشک شدن500 هزار هکتار از تالاب های مرزی ایران و عراق

معاون سازمان حفاظت محیط زیست گفت: تالاب های مرزی بین ایران و عراق کاملاخشک شده است که 500هزار هکتار این تالاب ها در مرز استان خوزستان قرار دارد.

محمدعلی شاعری در گفت وگو با فارس افزود: تالاب های کشور عراق از دهه 90 شروع به خشک شدن کرد یعنی 90درصد تالاب های این کشور در یک دوره ده ساله خشک شد.

وی گفت: بعد از این زمان احیای بخشی از تالاب ها شروع شد و قسمت هایی که احیا شد مجددا به کاربری های کشاورزی تبدیل شده و در دو دهه گذشته به یک میلیون هکتار از تالاب های عراق طی خشک شده است.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست افزود: تالاب هایی که در دو دهه گذشته هوای منطقه را فیلتر می کرد و نقش تعادلی در اکوسیستم عراق داشت الان به محل انباشت ریزگردها با قطر 5/2 میکرو شده و با کوچک ترین باد و توفان جابه جا می شود.

وی با اشاره به طرح مقابله با ریزگردها و گرد و خاک که اخیرا به مجلس شورای اسلامی ارائه شده، گفت: در این طرح جامع روش های احیا و مدیریت تالاب های عراق را آورده ایم، همچنین سازمان های بین المللی طرح های جامعی را در خصوص احیای تالاب های این کشور تهیه و به دولت عراق و سازمان حفاظت محیط زیست این کشور ارائه کرده اند.