آرشیو شنبه ۲۱ امرداد ۱۳۹۱، شماره ۳۴۸۱
جهان
۶

تشدید اختلافات بین کره جنوبی و ژاپن

جزایر دودکو که در ژاپن با نام تاکه شیما شناخته می شود، از جمله مناطقی است که کره جنوبی و ژاپن بر سر مالکیت آن با یکدیگر اختلاف دارند. این اختلاف ها طی سال های گذشته وجود داشته، اما اتفاق روز گذشته باعث تازه تر شدن این اختلاف ها شد.

به گزارش ایرنا، لی میونگ باک، رئیس جمهور کره جنوبی روز گذشته در دیداری پیش بینی نشده به این جزایر مورد اختلاف با ژاپن رفت. این نخستین سفر یک رئیس کشور کره به جزایر یادشده است. وی همچنین در این دیدار به توکیو هشدار داد که پافشاری بر مالکیت این جزایر، روابط دو همسایه را پرتنش تر خواهد کرد. میونگ باک از جزایر موسوم به اول لئونگ نیز دیدار کرد که مورد اختلاف دو کشور نیست. دیدار از این جزیره مورد مناقشه در آستانه انتخابات ریاست جمهوری کره جنوبی که قرار است در ماه دسامبر (آذر) برگزار شود، انجام شد. اگرچه لی نمی تواند بار دیگر برای ریاست جمهوری نامزد شود، اما کاهش محبوبیت او به موقعیت حزب حاکم محافظه کار نیز ضربه خواهد زد. این سفر همچنین در آستانه دیدار دو تیم ملی فوتبال ژاپن و کره جنوبی برای کسب عنوان سومی المپیک و برگزاری سالگرد استقلال شبه جزیره کره از سلطه سی وپنج ساله ژاپن انجام شده است. کره در سال 1945 (پس از جنگ جهانی دوم) از ژاپن مستقل شد.

بلافاصله پس از دیدار رئیس جمهور کره جنوبی از جزایر یادشده، وزیر خارجه ژاپن واکنش نشان داد و گفت؛ قابل درک نیست که چرا او این سفر را در این زمان انجام داده است. همچنین قرار است سفیر ژاپن در کره به کشورش فراخوانده شود و نماینده کره در توکیو نیز برای ارائه توضیحات به وزارت خارجه ژاپن برود.

مقامات توکیو پیش از این دیدار نیز نسبت به آن هشدار داده بودند. اوسامو فوجیمورا، دبیرکل کابینه ژاپن گفت: توکیو نسبت به این جزایر و ادعاهایی که بر سر آنها وجود دارد به کره جنوبی هشدار داده است. ما پیشتر از سئول خواسته ایم سفر لی میونگ باک به این جزایر را لغو کند. در مقابل، مقام های دولتی در کره جنوبی اعلام کردند این سفر اهمیت وجود منابع و ذخایرطبیعی را در منطقه بارز و مشخص می کند و دولت این کشور قصد ندارد با انجام این سفر از سوی رئیس جمهوری، باعث بروز تنش میان سئول و توکیو شود.