آرشیو شنبه ۲۱ امرداد ۱۳۹۱، شماره ۳۴۸۱
سلامت
۱۶
دکتر سلام

پوسیدگی دندان در کودکان

خوانندگان می توانند با ارسال پیامک به سامانه 30000706 سوالات خود را در موارد مختلف مطرح و در برنامه زنده «دکتر سلام» که هر روز ساعت 30 / 13 از شبکه آموزش پخش می شود، پاسخ خود را دریافت کنند. امروز دکتر معصومه مسلمی، متخصص دندانپزشکی کودکان و استاد دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه تهران به پرسش ما پاسخ می دهد.

پوسیدگی دندان شایع ترین بیماری مزمن کودکان است. پوسیدگی قابل انتقال است و معمولااز مادر یا پرستار کودک منتقل می شود. در خانه معمولاوسایل مشترک زیاد است. اگر پدر و مادر با قاشق خودشان به کودک غذا بدهند، این یک راه انتقال است. بوسیدن دهان کودک نیز عامل انتقال است؛ چون در بچه هنوز سیستم ایمنی و تعداد میکروارگانیسم های دهان کامل نیست و بوسیدن می تواند عامل پوسیدگی تلقی شود.

توجه داشته باشید که نکات پیشگیری را برای کودکان رعایت کنیم تا انتقال میکروب های پوسیدگی دیرتر به کودک منتقل شود.پوسیدگی دندان علاوه بر مشکلات موضعی در فضای دهان، مثل بوی نامطبوع تنفس، اشکالات جویدن، عفونت های لثه و فک، می تواند موجب اختلال رشد، اختلالات رفتاری و توجه و کاهش اعتماد به نفس در کودکان شود.

فلورمیکروبی در همه دهان ها وجود دارد، وقتی تعداد آن از یک میزانی بالاتر می رود، باعث پوسیدگی می شود. با استفاده از قاشق و لیوان مشترک یا بوسیدن از دهان، میکروارگانیسم ها وارد دهان کودک می شود که این عامل پوسیدگی است. بنابراین بهتر است لوازم کودک از ابتدا کاملا جدا باشد.

بهتر است برای پیشگیری، والدین پیش از بچه دار شدن دندان خود را درمان کنند. کودکانی که بیماری های خاص دارند و سیستم دفاعی شان پایین است و کودکانی که مادرانشان پوسیدگی دندان دارند یا کودکانی که با شیشه یا شیر مادر به خواب می روند، بیشتر در معرض پوسیدگی دندان هستند.