آرشیو یکشنبه ۲۲ امرداد ۱۳۹۱، شماره ۳۴۸۲
صفحه اول
۱

گروکشی روسیه در قبال اس - 300

روسیه که ظاهرا از ناکامی خود در دادگاه رسیدگی به شکایت تهران از تعلیق قرارداد فروش اس- 300 مطمئن شده، درصدد متقاعد کردن جمهوری اسلامی به صرف نظر کردن از شکایتش در دادگاه داوری ژنو برآمده و برخی مقامات این کشور می گویند در غیر این صورت به حمایت از برنامه هسته ای ایران پایان خواهد داد.

به گزارش ایسنا، روزنامه کامرسانت به نقل از منبعی در سرویس همکاری نظامی و فنی فدرال روسیه گزارش داد: شکایت ایران مساله ای ناراحت کننده در همکاری ماست که امیدواریم از شر آن راحت شویم.

به نوشته این روزنامه، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در سفر به ایران در نیمه ماه ژوئن در این باره مذاکره کرده است اما تهران از پس گرفتن شکایتش خودداری کرد.

بر اساس این گزارش، وزارت دفاع و سازمان صنایع هوافضای ایران که شرکتی دولتی است، دادخواستی چهار میلیارد دلاری را علیه شرکت روس آبارون اکسپورت روسیه در دادگاه داوری بین المللی ژنو در سیزدهم آوریل (فروردین) 2011 ارائه کرد.

بر اساس گزارش کامرسانت قرار است در آینده ای نزدیک جلسه دادگاه برای رسیدگی به این مساله برگزار شود. در عین حال یک منبع در دولت روسیه به این روزنامه گفت که این دادگاه احتمالاعلیه روسیه حکم خواهد داد.وی افزود که روسیه ممکن است مجبور شود «جریمه هنگفتی» را پرداخت کند که حدودا برابر یک سوم درآمد سالانه فروش تسلیحات آن خواهد بود.در عین حال بر اساس گزارش این روزنامه، منبعی در دولت روسیه به این روزنامه گفته است که اگر مقامات ایران دادخواست خود را پس نگیرند، مسکو به حمایت از برنامه هسته ای ایران پایان خواهد داد.این منبع افزود که اگر ایران شکایتش را پس نگیرد باید به تنهایی در عرصه بین المللی با مساله هسته ای خود برخورد کند. این اظهارات به نقل از این منبع در حالی مطرح می شود که روسیه تاکنون به تمامی قطعنامه های شورای امنیت علیه ایران رای مثبت داده است و جز تاکید بر مخالفتش با تحریم های یکجانبه علیه ایران تاکنون اقدامی ملموس در جهت حمایت از برنامه هسته ای ایران انجام نداده است و حتی قرارداد فروش اس-300 به تهران را که در زمره تحریم های سازمان ملل قرار نمی گیرد، بدون دلیل معلق کرده است.