آرشیو یکشنبه ۲۲ امرداد ۱۳۹۱، شماره ۳۴۸۲
اقتصادی
۴

بورس هفته جدید را با رشد 170 واحدی شاخص شروع کرد

در پی رشد قیمت سهام بیشتر شرکت های بزرگ و تشکیل صف های خرید، شاخص بورس با 170 واحد افزایش، بهترین روز خود در دو ماه اخیر را ثبت کرد.

به گزارش فارس، پیش بینی برخی کارگزاران و کارشناسان بازار سرمایه مبنی بر بهبود وضع بازار سهام طی هفته جاری در همان ساعات اول معاملات دیروز محقق شد تا شاید بار دیگر روزهای آفتابی بر آسمان بورس حاکم شود.

براساس این گزارش، پیش بینی و انتظار خوشبینان به بهبود شرایط بازار سرمایه عمدتا ناشی از به کف رسیدن بهای سهام بیشتر شرکت ها، خسته شدن فعالان از ادامه وضع منفی بورس، اعلام برنامه هایی چون بیمه کردن سهام (از طریق به کارگیری اوراق اختیار فروش تبعی در بورس) و عدم تغییر در قیمت 1226 تومانی دلار در جریان تک نرخی کردن ارز بود.

در کنار این مسائل که موجب کاهش ریسک سرمایه گذاری در بازار سهام و حرکت به سمت رفع ابهام زدایی شد، انتشار خبر دیروز روزنامه واشنگتن تایمز در مورد برنامه دبیرکل سازمان ملل برای برگزاری ضیافت ناهار اختصاصی با حضور سه رئیس جمهور ایران، آمریکا و مصر در چهارم مهر موجب اقدام به خرید سهام ارزان بورس و تشکیل صف های خرید برای برخی شرکت ها در روز جاری شد.

به همین دلایل شاخص بورس از همان شروع معاملات نوید ثبت جهشی قابل توجه را داد که در پایان معاملات هم محقق شد.

به این ترتیب بجز بانک های انصار، پاسارگاد، پارسیان و مخابرات که با کاهش قیمت سهام روبه رو شدند، رشد قیمت و اثر مثبت 5 تا 34 واحدی شرکت های سرمایه گذاری امید، سرمایه گذاری غدیر، فولاد مبارکه، توسعه معادن و فلزات، نفت و گاز پارسیان، سایپا، گل گهر و چادرملو و پتروشیمی پردیس زمینه ساز جهش 170 واحدی شاخص در نود و پنجمین روز کاری بورس طی سال جاری و رسیدن شاخص بورس به عدد 23 هزار و 957 واحد شد.

بررسی ها از وضع شاخص بورس در چند ماه اخیر نشان می دهد با این رشد که شاخص تا 44 واحدی رسیدن به رقم 24 هزار واحدی ایستاد، بهترین روز این متغیر مهم بازار سرمایه در دو ماه اخیر هم ثبت شد. زیرا بعد از ثبت رشد 178 واحدی در سوم خرداد، تا دیروز حداکثر افزایش روزانه دماسنج بازار سهام147 واحد (در بیست و دوم خرداد) بود.