آرشیو یکشنبه ۲۲ امرداد ۱۳۹۱، شماره ۳۴۸۲
اقتصادی
۴

آمریکا در خشکسالی بی سابقه 50 سال اخیر

وزارت کشاورزی آمریکا اعلام کرد خسارات ناشی از خشکسالی بی سابقه در این کشور فراتر از انتظارات اولیه بوده است و این خشکسالی در 50 سال اخیر بی سابقه است.

به گزارش فارس و به نقل از رویترز، خشکسالی آمریکا که در 50 سال اخیر بی سابقه بوده موجب کاهش شدید تولید ذرت و سویا شده است و این مساله تاثیر زیادی بر افزایش قیمت جهانی این محصولات در هفته های اخیر داشته است. بر اساس این گزارش، سازمان ملل نیز از آمریکا خواسته است تا در الگوی تولید اتانول از ذرت تجدیدنظر کند تا این مساله مانع افزایش بیشتر قیمت جهانی ذرت شود. بر این اساس قیمت گندم و ذرت در بورس شیکاگو طی ماه گذشته بیش از 6 درصد رشد داشته است.

وزارت کشاورزی آمریکا هشدار داد میزان تولید ذرت این کشور امسال به کمترین حد خود از سال 1995 میلادی خواهد رسید. خوزه گرازیانو دا سیلوا، رئیس فائو نیز در مقاله ای در روزنامه فایننشال تایمز نوشت، اقدام آمریکا در متوقف کردن تولید اتانول از ذرت می تواند مانع وقوع بحران غذایی دیگری در جهان شود. به اعتقاد کارشناسان اقتصادی، قیمت مواد غذایی در آمریکا سال آینده 5/4 درصد افزایش خواهد یافت که این مساله موجب رشد 30 میلیارد دلاری هزینه های داخلی این کشور خواهد شد.

آمریکا به تنهایی بیش از 40 درصد کل ذرت دنیا را تولید می کند و هرگونه تغییر در تولیدات ذرت این کشور بازارهای جهانی را بشدت تحت تاثیر قرار می دهد. پس از آمریکا، چین در رتبه دوم تولید ذرت جهان قرار دارد.