آرشیو سه‌شنبه ۲۴ امرداد ۱۳۹۱، شماره ۳۴۸۴
اقتصادی
۴

آغاز سقوط ارزش سهام شرکت های اینترنتی اجتماعی

در بازار شرکت های اینترنتی اجتماعی آمریکا، حباب ایجاد شده در حال ترکیدن است و ارزش سهام بسیاری از شرکت های اینترنتی روند نزولی دارد.

به گزارش شبکه تلویزیونی بی.بی.سی، شرکت گروپون آمریکا یکی از شبکه های اجتماعی اینترنتی است که زمانی سودآوری خوبی داشت و بر فراز قله های موفقیت پرواز می کرد، اما ارزش سهام آن بشدت سقوط کرده است. بزرگ ترین شبکه اجتماعی اینترنتی جهان یعنی فیس بوک نیز از ماه می گذشته که سهام خود را در بورس عرضه کرد، 42 درصد از ارزش سهامش سقوط کرده است. ارزش سهام شرکت اینترنتی پندورا نیز 36 درصد سقوط کرده است.

شرکت زینگا که سایت بازی های اینترنتی اجتماعی است، 70 درصد از ارزش سهام خود را از دست داده است. اولین روسلی، نویسنده نیویورک تایمز گفت: سال گذشته هیجان زیادی درباره سهام شرکت های اجتماعی در اینترنت بود، اما اکنون تردیدهای زیادی درباره موفقیت این شرکت ها وجود دارد و سرمایه گذاران تردید دارند رشد اولیه این شرکت ها ادامه پیدا کند. بسیاری نگران هستند شرایط اواخر دهه 1990 درباره شرکت های اینترنتی در آمریکا تکرار شود. در آن زمان سرمایه داران، سرمایه گذاری های هنگفتی روی شرکت های اینترنتی که شروع خیلی خوبی داشتند، انجام دادند، اما در نهایت سهام این شرکت ها سقوط کرد و سهامداران بشدت زیان کردند.

هنری بلاجت، تحلیلگر مالی تصریح کرد: نمی توان گفت شرایط فعلی در رسانه های اجتماعی اینترنتی همانند حبابی است که در بحران موسوم به دات کام شاهد بودیم؛ زیرا در آن زمان صدها شرکت ورشکسته شدند و بسیاری از آنها تا 99 درصد ارزش سهام خود را از دست دادند. در هر حال سرمایه گذاران در بورس فناوری نزدک نیویورک باید بدانند در عین حالی که اینترنت، فرصت سودآوری های کلان را فراهم می کند، می تواند به یکباره سرمایه آنها را به باد دهد.