آرشیو یکشنبه ۵‌شهریور ۱۳۹۱، شماره ۳۴۹۲
ایران زمین
۱۵

بزرگ ترین قلعه تاریخی ایلام محل نگهداری دام

قلعه شاخ یکی از مهم ترین آثار تاریخی استان ایلام است که اکنون به جایی برای نگهداری دام و گوسفندان عشایر تبدیل شده است. این بنا یکی از بزرگ ترین و منحصربه فردترین قلعه های تاریخی غرب کشور است که در پنج کیلومتری شرق روستای بردی، دهستان سیدابراهیم، بخش زرین آباد شهرستان دهلران قرار گرفته است.

این اثر زیبا بر بالای یک بلندی نسبتا مرتفع که بر رودخانه های شاخ و دره شور مشرف است، واقع شده و به عنوان نماد حاکمیت و یکی از شاهکارهای معماری دوران ساسانی از آن یاد می شود. این اثر باستانی که سال 1388 در فهرست آثار ملی کشور جای گرفت، اکنون بدون هیچ حفاظتی به حال خود رها و به مکان نگهداری احشام تبدیل شده است.

بخشدار زرین آباد شهرستان دهلران با اعلام این خبر به مهر گفت: عدم حفاظت از قلعه شاخ باعث سوءاستفاده کشاورزان از حریم این اثر شده است، به طوری که بعضی از عشایر منطقه در داخل محوطه قلعه شاخ سکنا گزیده و دام های خود را در این بنای تاریخی نگهداری می کنند.

محسن چراغی پور افزود: میراث فرهنگی می تواند این اثر و سایر آثار تاریخی و ارزشمند این شهرستان را به تملک خود دربیاورد تا افراد سودجو نتوانند از محوطه اطراف آن برای کشاورزی استفاده کنند. وی با بیان این که در طول سال گردشگرانی از سراسر کشور برای بازدید این قلعه به منطقه می آیند، یادآور شد: در سال های اخیر مبلغی برای ترمیم دیوارهای این اثر اختصاص یافت که بسیار ناچیز است، چراکه وسعت این قلعه تاریخی بسیار زیاد است. چراغی پور تاکید کرد: امیدواریم که مسئولان میراث فرهنگی اعتبار بیشتری برای محافظت و ترمیم آن بگذارند و در بحث حفاظت این قلعه باستانی دقت بیشتری به خرج دهند.