آرشیو چهارشنبه ۸‌شهریور ۱۳۹۱، شماره ۳۴۹۵
جهان
۶

اعتراض هزاران کویتی به تغییر قانون انتخابات

هزاران کویتی در اعتراض به تغییر در قانون انتخابات و کاهش فرصت های پیروزی نمایندگان مخالف در انتخابات آینده تظاهرات کردند.

به گزارش ایلنا، نزدیک به 3000 نفر در مقابل ساختمان پارلمان در میدان الاراده علیه تغییرات در قانون انتخابات تظاهرات کردند. تظاهرات کنندگان از انحلال پارلمانی که مخالفان اکثریت کرسی هایش را در اختیار داشتند و بازگرداندن پارلمان سابق که هوادار دولت است، انتقاد کردند. برخی از سیاستمداران و فعالان کویتی دولت را متهم می کنند که می خواهد در آینده از راه یافتن مخالفان به پارلمان یا در اختیار گرفتن اکثریت پارلمانی جلوگیری کند.

بنا بر این گزارش چندی پیش دولت کویت از دادگاه عالی این کشور خواست حکمی در مورد قانون انتخابات صادر کند که در آن کویت به سه حوزه انتخاباتی تقسیم شود. دولت این تغییر را برای حمایت از انتخابات قانونی ضروری می داند. صباح الاحمد الجابرالصباح تاکنون به جای پاسخگویی به خواسته های مردم به آنان هشدار داده و از آنها خواسته است در برابر خطراتی که این کشور را تهدید می کند، هوشیار باشند.

الصباح اظهار کرد: کسی حق ندارد به وحدت ملی و بافت اجتماعی کویت خدشه ای وارد کند و همه باید به قوانین احترام بگذارند و قانون به طور قاطع بر همگان اجرا خواهد شد. در مقابل، مخالفان کویتی با صدور بیانیه ای تلاش دولت برای تغییر قانون انتخابات را به مثابه کودتا علیه نظام مشروطه دانسته و گفتند: آنچه در کشور می گذرد کودتای واقعی است که حکومت علیه نظام مبتنی بر قانون اساسی انجام می دهد.

دادگاه عالی قانون اساسی کویت در ماه ژوئن گذشته پارلمان کنونی را منحل و رای به احیای پارلمان سابق داد.