آرشیو پنجشنبه ۹‌شهریور ۱۳۹۱، شماره ۳۴۹۶
سیاسی
۲

جلیلی: اصرار ایران بر حقوق هسته ای خود، دفاع از حقوق همه اعضای ان پی تی است

دبیر شورای عالی امنیت ملی در دیدار با وزیر امور خارجه الجزایر گفت: اصرار ایران بر حقوق هسته ای خود، دفاع از حقوق همه جانبه اعضای ان پی تی و کشورهای مستقل است.

به گزارش ایرنا، سعید جلیلی در این دیدار با اشاره به سوابق مبارزات ضد استکباری مردم الجزایر بر نقش مهم این کشور در پیشبرد اهداف جنبش غیرمتعهدها تاکید کرد و گفت: کشورهای آزاد و مستقل در چارچوب جنبش غیرمتعهدها می توانند با انسجام و وحدت به یک قطب جهانی تبدیل شوند. دبیر شورای عالی امنیت ملی در دیدار مشاور امنیت ملی نخست وزیر هند، همکاری های راهبردی میان اعضای جنبش غیرمتعهدها را مانع زیاده خواهی نظام سلطه دانست.

به گزارش واحد مرکزی خبر، سعید جلیلی در این دیدار با اشاره به ظرفیت های جنبش غیرمتعهدها برای تاثیرگذاری بر مناسبات بین المللی و ایجاد یک نظام جدید مشارکتی در جهان بر مبنای عدالت، همکاری بیش از پیش کشورهای بنیانگذار و موثر در این جنبش از جمله ایران و هند را برای طراحی و ایجاد ساز و کارها و ساختارهای اقتصادی، مالی و امنیتی متناسب با شرایط نوین جهانی مهم توصیف کرد.

وی با اشاره به وجود ذخایر عظیم انرژی در خلیج فارس، سلطه بر این منابع را رویکرد اساسی برخی قدرت های غربی دانست و افزود: نباید اجازه داد کشورهای خارجی با سوء نیت مانع اتحاد و همکاری راهبردی اعضای غیرمتعهدها شوند. جلیلی گفت: کشورهایی که به اسم مبارزه با تروریسم به اشغال افغانستان و ترویج مواد مخدر پرداختند اکنون نیز با ابزار تروریسم ادعای برقراری دموکراسی در سوریه دارند. شیوشانکار منون، مشاور امنیت ملی نخست وزیر هند نیز در این دیدار با اشاره به این که جهان در آستانه تحول بنیادی در عرصه های اقتصادی، سیاسی و بین المللی است، نقش و جایگاه جمهوری اسلامی ایران را در جنبش غیرمتعهدها مهم تر ارزیابی و اعلام کرد: هند بر ادامه همکاری ها با جمهوری اسلامی ایران مصمم است.