آرشیو شنبه ۱۱‌شهریور ۱۳۹۱، شماره ۳۴۹۷
ایران زمین
۱۵

اکنون یک پنجم مشترکین آب شهر زاهدان از آب شور استفاده می کنند

انتقال آب دریای عمان به سیستان و بلوچستان

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: برای رفع کمبود آب در استان طی یک پروژه تعریف شده و چند مرحله ای، آب دریای عمان را از جنوب به شمال انتقال داده و با استفاده از تجهیزات مربوط آن را شیرین کرده و در اختیار مردم قرار می دهیم.

به گزارش ایرنا، حاتم نارویی افزود: با توجه به اقلیم خشک و طولانی بودن مدت زمان گرما در سیستان و بلوچستان و همچنین خشکسالی چندین ساله در نواحی شمالی استان اجرای پروژه های آبرسانی در اولویت قرار دارد.

وی بیان کرد: تاکنون برای تامین آب شرب شهرهای سیستان و بلوچستان بویژه زاهدان، طرح های بسیار بزرگ و پرهزینه ای اجرا شده که ادامه این روند تا رفع کامل مشکل کمبود آب در استان از سوی متولیان ضروری است.

استاندار سیستان و بلوچستان همچنین گفت: در هفته دولت امسال 520 پروژه با اعتبار 2500 میلیارد ریال در این استان به بهره برداری رسید.

نارویی افتتاح سد گلوگاه زاهدان، مرحله نخست آب شیرین کن RO زاهدان، ساخت سه سالن و هشت زمین ورزشی، خط انتقال گاز به نیروگاه ایرانشهر، ساخت پل ترانزیتی چابهار به هرمزگان، اجرای شبکه آب آشامیدنی کنارک، بهره برداری از 60 پروژه راه روستایی، چندین مسکن روستایی و چهار پروژه میراث فرهنگی و گردشگری را از جمله مهم ترین طرح های هفته دولت امسال در سیستان و بلوچستان برشمرد.

مدیر شرکت آب و فاضلاب شهری سیستان و بلوچستان نیز گفت: آب شور زاهدان از 29 حلقه چاه تامین می شود که این شرکت برای رفاه حال شهروندان اقدام به شیرین سازی آب چاه ها طی سه مرحله در قالب پروژه تولید 12هزار مترمکعب آب شیرین در شبانه روز کرده است.

محمدرضا کرمی نژاد افزود: مرحله نخست اجرای این طرح با سرمایه گذاری بخش خصوصی و صرف 80 میلیارد ریال اعتبار به صورت ساخت آب شیرین کن RO و اجرای 9 کیلومتر خط لوله از شش چاه آب شور اطراف زاهدان به مرکز شهر به بهره برداری رسید.وی با بیان این که در این مرحله آب شیرین کن RO زاهدان 120 لیتر بر ثانیه آب شیرین را تحویل شهروندان می دهد، گفت: مراحل بعدی این طرح برای انتقال آب از همه چاه های زاهدان و شیرین کردن آنها تا پایان فعالیت دولت دهم به مرحله اجرا درمی آید.وی افزود: اکنون 28 هزار اشتراک از مجموع 108 هزار مشترک آب شهر زاهدان از آب شور استفاده می کنند.