آرشیو یکشنبه ۱۲‌شهریور ۱۳۹۱، شماره ۳۴۹۸
صفحه اول
۱

کاهش همکاری نظامی آمریکا با اسرائیل به دلیل اختلاف بر سر ایران

خبرگزاری فارس به نقل از مجله آمریکایی تایم نوشت: آمریکا به دلیل تنش با اسرائیل بر سر بحث حمله به ایران، میزان حضور خود در مانورهای نظامی مشترک با رژیم صهیونیستی را کاهش داده است.

براساس این گزارش، منابع آگاه به مجله آمریکایی «تایم» گفتند مانور نظامی مشترک واشنگتن و تل آویو هفت ماه پیش به دلیل نگرانی درباره اقدام نظامی اسرائیل علیه تاسیسات هسته ای ایران به تعویق افتاد و برای اکتبر برنامه ریزی شد.

این منابع آگاه به نشریه تایم گفتند: آمریکا بیش از دو سوم نیروهای نظامی خود که قرار بود عازم اسرائیل شوند و نیز تعداد سیستم های رهگیر موشکی در این مانور مشترک را کاهش داده است. بنابراین، به جای اعزام 5000 نیروی آمریکایی به این مانور نظامی که سالانه برگزار می شود، پنتاگون تنها 1500 نیرو اعزام خواهد کرد.

هر چند علت کاهش نیروها در این مانور نظامی، محدودیت بودجه اعلام شده، اما تایم متذکر شد این عقب نشینی آمریکایی ها با افزایش تنش میان باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل درباره تهدید تل آویو برای حمله به ایران همزمان شده است.

در همین حال روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارونوت نوشت: نخست وزیر اسرائیل و سفیر آمریکا در تل آویو بر سر مساله هسته ای ایران دچار درگیری لفظی شدیدی شدند که تا پیش از این سابقه نداشته است.

به گفته مقاماتی که در این نشست حضور داشتند، نتانیاهو به شدت از باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا بخاطر تلاش ناکافی برای ممانعت از برنامه هسته ای ایران انتقاد کرد و گفت: اوباما و دولت او به جای اعمال فشار موثر بر ایران، بر ما فشار وارد می کنند تا به تاسیسات هسته ای این کشور حمله نکنیم.براساس این گزارش، تنش در این نشست زمانی به وجود آمد که «دانیل شاپیرو»، سفیر آمریکا در تل آویو که در این دیدار حضور داشت، از نتانیاهو انتقاد و وی را به سوءبرداشت از موضع رئیس جمهور آمریکا متهم کرد.مقامات حاضر در این دیدار به روزنامه یدیعوت آحارونوت گفتند که بحث میان این دو نفر به سطح استثنایی رسیده است.