آرشیو یکشنبه ۱۲‌شهریور ۱۳۹۱، شماره ۳۴۹۸
سیاسی
۲

سلطانیه: آژانس مدارک مرتبط با ادعاهایش را ارائه دهد

نماینده دائم ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: گزارش آمانو نشان می دهد فعالیت های هسته ای ایران از جمله غنی سازی با موفقیت زیر نظر آژانس ادامه دارد.

علی اصغر سلطانیه تصریح کرد: در این گزارش بر این واقعیت صحه گذاشته شده که بازرسی های آژانس بدون هیچ گونه مانعی ادامه دارد و در نتیجه آن هیچ نشانه ای از انحراف مواد و تاسیسات و فعالیت های هسته ای ایران به سمت و سوی اهداف نظامی مشاهده نشده است.

نماینده ایران در آژانس با اشاره به این که در این گزارش به موضوعات ادعایی و اتهامات تکراری و بی اساس اشاره شده است، اظهار کرد: این گزارش یادآوری می کند، ایران به منظور نشان دادن حسن نیت و اثبات بی اساس بودن ادعاها، در چند ماه گذشته پیرامون تدوین یک چارچوب و مدالیته با آژانس مذاکره کرده اما به دلیل وجود برخی اختلاف نظرها، تاکنون به توافق نهایی نرسیده است. وی با تاکید بر این موضوع که طبیعی است ملاحظات امنیتی کاملارعایت شود، گفت: آژانس باید مدارک مرتبط با ادعای مطرح شده خود را تحویل دهد؛ این از جمله انتظارات معقول و منطقی ما در طول مذاکرات بوده و هست.وی در پایان گفت: کماکان آماده ایم گفت وگوها را در جهت نهایی کردن و توافق در یک چارچوب با آژانس ادامه دهیم.

علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه کشورمان نیز پیش از این در واکنش به ادعاهای مطرح شده در گزارش جدید آژانس در خصوص منطقه پارچین گفته بود: مباحثی که در این گزارش در خصوص سایت پارچین مطرح شده است، از نظر فنی بی معناست. یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در تازه ترین گزارش فصلی خود در خصوص فعالیت های هسته ای جمهوری اسلامی ایران با اشاره به برخی تصاویر ماهواره ای، فعالیت های در حال انجام در منطقه نظامی پارچین را فعالیت هایی «گسترده» خوانده و مدعی شده است که در اثر این فعالیت ها توانایی آژانس برای تائید اطلاعات مربوط به نگرانی های آن کاهش یافته و هرگاه آژانس بتواند به محل مزبور دسترسی یابد، دیگر توان گذشته را برای تطبیق موثر اطلاعات نخواهد داشت. صالحی با اشاره به این بخش از گزارش آمانو با تاکید بر این که صحبت های این چنینی معنایی ندارد، گفت: هر کس در این زمینه متخصص باشد متوجه می شود که این صحبت ها بهانه تراشی است و مسائلی از این دست با پاک سازی و پاک کردن زدوده نمی شود.