آرشیو یکشنبه ۱۲‌شهریور ۱۳۹۱، شماره ۳۴۹۸
ایران زمین
۱۵

ایران زمین

خطر انقراض برای یوزپلنگ یزد

معاون محیط طبیعی مدیرکل محیط زیست استان یزد گفت: شرایط زیستی یوزپلنگ در استان یزد بحرانی است و چنانچه چاره ای اندیشیده نشود آینده آن بسیار غم انگیز خواهد بود.

حسن اکبری افزود: فرآیندی که در این چند سال رخ داده، شرایط زیست یوزپلنگ را در بحران قرار داده و چنانچه از تخریب محیط طبیعی و شکار غیرمجاز توسط مردم جلوگیری نشود، آینده این گونه نادر جانوری بسیار غم انگیز خواهد بود.

وی با بیان این که در حال حاضر 35 تا 50 قلاده یوزپلنگ در استان یزد وجود دارد، بیان کرد: سه زیستگاه از زیستگاه های یوزپلنگ ایرانی در شهرستان اردکان قرار دارد که 60 درصد جمعیت این گونه جانوری را شامل می شود.

اکبری یادآور شد: تخریب زیستگاه ها به واسطه حفر معادن و جاده سازی همچنین کمبود طعمه از جمله خطراتی است که حیات این گونه نادر را در استان و کشور به خطر انداخته است./مهر

آتش سوزی در جنگل های کوهدشت

پس از آتش سوزی در کوهستان «شیرکش» شهرستان کوهدشت استان لرستان این بار جنگل ها و مراتع «پلکانه» این شهرستان روز جمعه طعمه حریق شد.

رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان کوهدشت با بیان این که آتش سوزی به احتمال زیادی عمدی بوده است، گفت: نیروهای ما آتش سوزی را در منطقه اصلی مهار کردند که متوجه شدیم کمی دورتر از محل، آتش سوزی دیگری رخ داده است که پس از واکنشی سریع موفق شدیم آنجا را نیز مهار کنیم.

صمیمی عبدولی با بیان اینکه ​در پی شناسایی افراد خاطی هستیم افزود: وسعت آتش سوزی در سطح منطقه دو هکتار تخمین زده شده است. /مهر

ساخت اولین پارک بام ایران در شیراز

مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری شیراز از ایجاد اولین پارک بام ایران در شیراز خبر داد.

شهزاد رونق زاده با بیان این که یکی از اهداف توسعه بام سبز توسعه سرانه فضای سبز است،افزود: در حال حاضر سرانه فضای سبز در شهر شیراز 5 / 15 مترمربع است و برای رسیدن به استاندارد لازم که همان 25 مترمربع است راه های مختلفی در دستور کار این سازمان قرار گرفته است.

وی ادامه داد: این طرح در شورای اسلامی شهر شیراز تصویب شد و از سال 88 اقداماتی برای رسیدن به این هدف انجام و در این زمینه راه هایی برای ایجاد انگیزه و تشویق مردم برای توسعه بام سبز انجام شد. / مهر