آرشیو یکشنبه ۱۲‌شهریور ۱۳۹۱، شماره ۳۴۹۸
اقتصاد
۴

خرید 6 میلیارد دلار شمش طلااز ترکیه در مدت 7 ماه

اداره آمار ترکیه با اشاره به افزایش پنج برابری صادرات طلای این کشور در هفت ماه نخست 2012 اعلام کرد ترکیه در این مدت 23/6 میلیارد دلار طلابه ایران صادر کرده است.

به گزارش فارس، به نقل از روزنامه حریت چاپ آنکارا، صادرات طلای ترکیه به ایران طی ماه های اخیر با افزایش قابل ملاحظه ای مواجه شده است.

اداره آمار ترکیه اعلام کرد: این کشور تنها در ماه جولای 83/1 میلیارد دلار طلابه ایران صادر کرده است. در هفت ماه نخست سال جاری میلادی نیز کل صادرات طلای ترکیه به ایران بالغ بر 23/6 میلیارد دلار اعلام شده است. صادرات جهانی طلای ترکیه در این مدت نسبت به مدت مشابه سال قبل پنج برابر شده است که این رشد تا حد زیادی به دلیل افزایش صادرات به ایران بوده است.

براساس این گزارش، محافل ترکیه ای از خود می پرسند این حجم گسترده طلاکه وارد ایران می شود به چه مصرفی می رسد. به عقیده برخی کارشناسان، طلای وارداتی از ترکیه توسط سرمایه گذاران مستقل در ایران خریداری می شود و برخی نیز معتقدند بانک مرکزی ایران با واسطه از ترکیه طلاخریداری می کند. خرده فروشان ترکیه ای از این تجارت سودی نمی کنند؛ زیرا خرید طلای ایران از ترکیه در قالب شمش انجام می شود.

رئیس انجمن صادرکنندگان جواهرات استانبول معتقد است؛ خریدهای ایران تاثیری بر بازار داخلی ترکیه نداشته و کمبودی از این بابت در بازار ترکیه پدید نیامده است. در عین حال قیمت طلادر ترکیه از ابتدای ماه آگوست افزایش داشته و هر گرم طلای 24 عیار از 92 لیر ترکیه در ابتدای این ماه به 97 لیر در حال حاضر رسیده است که البته این افزایش به واردات طلای ایران مربوط نمی شود.

وی گفت: هم نهادهای دولتی و هم سرمایه گذاران خصوصی ایران از ترکیه طلامی خرند. دولت ایران شاید در حال تبدیل دارایی های خود به طلاست تا آن را از مخاطرات و تحولات در خاورمیانه در امان نگه دارد.