آرشیو یکشنبه ۱۲‌شهریور ۱۳۹۱، شماره ۳۴۹۸
پرونده
۱۱

اجلاس تهران در قاب تصویر

عکس یادگاری سران شانزدهمین اجلاس جنبش عدم تعهد در تهران

ساختمان برگزاری اجلاس

ابتدا کیش و سپس اصفهان نامزد برپایی اجلاس سران غیر متعهد ها بودند اما در نهایت و با توجه به نزدیکی زمان برگزاری اجلاس تصمیم بر این شد که اجلاس در پایتخت و در همان مکان نشست سران کنفرانس اسلامی برگزار شود.

بر این اساس وزارت راه و شهرسازی مسئولیت تعمیر و بهسازی این مجموعه در شمال تهران را به عهده گرفت و در مدت زمان کوتاهی دو ساختمان دیگر، برای برگزاری برنامه های جانبی در کنار ساختمان اصلی احداث شد، تصاویری که این روزها از طریق رسانه های جمعی از محل برگزاری نشست سران جنبش عدم تعهد مخابره می شود، نشان از این دارد که این ساختمان بخوبی برای این اجلاس بزرگ آماده شده است.

دیدار دبیر کل سازمان ملل متحد با رهبر معظم انقلاب

سفر دبیرکل سازمان ملل متحد به ایران برای شرکت در اجلاس عدم تعهد از چندی پیش محل گمانه زنی ها و چالش های بسیاری بود، چنان که بسیاری از کشورهای غربی تمامی تلاش خود را برای جلوگیری از این سفر مصروف داشتند و در رسانه های خود به شکل حداکثری از بان کی مون خواستند به ایران نیاید. رژیم صهیونیستی و حامیانش از مهم ترین مخالفان سفر دبیرکل به ایران بودند و مخالفتشان را به طرق مختلف بخصوص از طریق رسانه های همسو به اطلاع وی و افکار عمومی جهان رساندند. البته آنها در هدف خویش ناکام بودند و بان کی مون به ایران آمد و در نشست سران جنبش عدم تعهد شرکت کرد. برخی سخنان وی درخصوص کشورمان نیز بی پاسخ نماند و وی چه در دیدارهای دوجانبه با رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهور و چه در هنگام سخنرانی مقامات عالی رتبه ایرانی، پاسخ اظهارات خود را گرفت؛ پاسخ هایی که در آنها به ساختار ناعادلانه شورای امنیت و ناکارآمدی سازمان ملل متحد تاکید شد.

رونمایی از 10 کتاب با موضوع جنبش عدم تعهد

برگزاری برنامه های جانبی از ابتدای کار از سوی دست اندرکاران برگزاری اجلاس شانزدهم سران جنبش عدم تعهد قرار داشت. در همین زمینه و در روز نخست ده جلد کتاب با موضوع جنبش عدم تعهد در حاشیه اجلاس رونمایی شد.