آرشیو یکشنبه ۱۲‌شهریور ۱۳۹۱، شماره ۳۴۹۸
سیاسی
۲
تحلیل

اتحاد دلنشین رسانه ای در طلیعه ریاست ایران بر نم

اجلاس شانزدهم سران جنبش عدم تعهد با موفقیتی مثال زدنی و در سطحی بی سابقه در جمهوری اسلامی ایران برگزار شد و این رویداد تاریخی علاوه بر وجه دیپلماتیک آن که نمادی جامع و مانع از شکست تلاش های دامنه دار غرب برای به انزوا کشیدن ایران بود، تصویری دلنشین از اتحاد همه جانبه اهالی رسانه در کشورمان را در پیش چشم جهانیان به نمایش گذاشت. اتحادی که بازی نامیمون نظام رسانه ای غرب در بایکوت غیرحرفه ای و غیراخلاقی اخبار اجلاس تهران را به هم زد و تابلویی درشت و باشکوه از غیرت و وحدت ایرانی را با نقش آفرینی همه رسانه های داخلی برای افکار عمومی جهان ترسیم کرد.

فراموش نمی توان کرد که ملت ایران همیشه در طول تاریخ در بزنگاه های مهم و اساسی، تمام پیش بینی ها را به هم ریخته اند.

شاید از همین روست که اصحاب رسانه به عنوان جزئی از ملت فهیم ایران به تاسی از همین قاعده، طی روزهای گذشته از همه جناح بندی ها و اختلاف نظرهای مرسوم عبور کردند و تمامی توان خود را در پوشش اخبار اجلاس سران جنبش عدم تعهد در تهران به کار گرفتند تا همان​طور که رئیس رسانه ملی نیز در دیدار با علی اکبر صالحی اذعان داشت، تصویری بی نظیر از اتحادی دلنشین و ماندگار در تاریخ جامعه رسانه ای کشور خلق شود.

از آنجا که رسانه ها اصطلاحا دماسنج افکار عمومی جوامع محسوب می شوند، عملکرد فراجناحی و یکپارچگی رسانه ها در پوشش بی نقص اجلاس «نم» در تهران، به نوعی از اتحاد ملی همه اقشار ملت ایران در مقاطع حساس و ائتلاف ضد سلطه آنان هم حکایت دارد. چه آن که تجربه اجلاس جنبش عدم تعهد در تهران نشان داد که رسانه های ایرانی، در هنگامه ای که پای منافع ملی به میان کشیده شود، می توانند از ورای رنگ ها و گفتمان ها و جناح بندی های مرسوم، محاسبات دشمنان را به هم بریزند و با تمام توان در راستای اهداف ملی حرکت کنند. این درسی است برای آنها که خام خیالانه به تعمیق شکاف های گفتمانی در رسانه ها و به طور کلی، نقش آفرینان عرصه سیاست در کشورمان امید بسته اند و از این رهگذر پنبه دانه هایی دست نیافتنی در خواب می بینند.