آرشیو یکشنبه ۱۲‌شهریور ۱۳۹۱، شماره ۳۴۹۸
فرهنگ و هنر
۵
گفت و گو

با رضا برجی، عکاس و مستندساز

سفر به مالزی و برگزاری هفته فیلم ایران

زینب مرتضایی فرد

آقای برجی این روزها مشغول انجام چه کاری هستید؟

بزودی سفری به مالزی خواهم داشت تا در هفته فیلم ایران که در این کشور برگزار می شود، شرکت کنم. در این برنامه قرار است فیلم هایی با موضوع جنبش بیداری اسلامی در منطقه به نمایش گذاشته شود.

این روزها تعداد هفته های فیلم ایران در دیگر کشورها زیاد شده است. فکر می کنید این برنامه ها می تواند تاثیر خوبی داشته باشد؟

تا جایی که می دانم برای برگزاری این برنامه و هماهنگی های آن زحمت زیادی کشیده شده است و فکر می کنم برنامه خوبی باشد. از طرف دیگر همین که مرکز ایرانیان مقیم مالزی به دنبال برگزاری چنین برنامه هایی است و فضا را برای بیان ایده ها و تفکرات هنرمندان ایران درباره موضوعات روز جهان فراهم می کند، اقدام ارزشمندی است.

شما بیشتر در زمینه فیلم مستند فعالیت می کنید. در حال حاضر مشغول ساخت مستندی هستید یا خیر؟

کار جدیدی در دست ندارم، اما خوشحالم که بالاخره مستند «سال های گلوله و زنبق» به مراحل پایانی خود رسیده و به زودی پخش می شود.

کمی درباره این مستند توضیح دهید.

زمان جنگ بوسنی من چهار سفر به این کشور داشتم، بعد از گذشت یک دهه از این جنگ، سراغ افرادی که در طول جنگ با آنها بودیم رفتم و بعضا کارهایی که بعد از جنگ در این کشور صورت گرفته را بررسی کردم. «سال های گلوله و زنبق» 26قسمت دارد و ابتدا تاریخ جدید بوسنی را پیگیری می کند و سپس حال حاضر را نشان می دهد.

در این مستند سعی کرده ام ابتدا اتفاقاتی که بعد از فروپاشی شوروی و در طول جنگ بر سر این کشور و مردمش آمد را نشان دهم. در این مستند با مردم، هنرمندان، فرماندهان و رزمندگان بوسنیایی مصاحبه شده و پس از نمایش زمان جنگ، به زمان حال می رسیم. همچنین در این مجموعه با اعضای انجمن حفظ دستاوردهای جنگ نیز مصاحبه شده است.

این مستند سینمایی است یا تلویزیونی؟

در شروع کار خودم به تنهایی مشغول ساخت این مستند بودم، اما در نیمه های راه صداوسیما پیشنهاد ساخت این مستند را پذیرفت و تهیه کننده اصلی این مجموعه شد.

«سال های گلوله و زنبق» هم اکنون در چه مرحله ای از تولید است؟

ساخت این مستند تقریبا تمام شده است و بزودی صداگذاری آن آغاز می شود. فکر می کنم اوایل مهر امسال آن را برای پخش به شبکه اول سیما تحویل دهم.

گروه فرهنگ و هنر