آرشیو دوشنبه ۱۳‌شهریور ۱۳۹۱، شماره ۳۴۹۹
صفحه آخر
۲۰
حاشیه خبر

20 میلیون دلار برای «طناب دار» صدام

حسین خلیلی

معمولاهر انسانی که از این دنیا می رود، غیر از ثروت و دارایی هایش، یادگارهایی از خود به جا می گذارد تا دوستان و نزدیکان وی همواره به یاد او باشند. اگر جایگاه این فرد از لحاظ سیاسی و اجتماعی بالاباشد، این یادگاری ها نه تنها برای خانواده و دوستان بلکه برای مردم آن جامعه نیز اهمیت پیدا می کند. حاکمان و مقامات عالی رتبه سیاسی کشورها از این دست افراد به حساب می آیند، اما بدون شک بسیار سخت است چنین حسی نسبت به دیکتاتورها وجود داشته باشد.

با توجه به اتفاقات اخیر در خاورمیانه هر بار که نام دیکتاتور برده می شود، ذهن ها ناخود آگاه به سمت قذافی و مبارک و علی عبدالله صالح می رود، اما این بار باید کمی به عقب تر بازگشت و دیکتاتوری را به خاطر آورد که جنایت هایش می تواند چند مثنوی هفتادمن شود. بدون شک دیکتاتورهای ساقط شده در سال 2011 خود را شاگرد دیکتاتوری همچون صدام حسین می دانند. با توجه با اشاره ای که در بالاآورده شد، کمتر می توان انتظار داشت فردی به دنبال یادگاری هایی از صدام باشد. از سوی دیگر، طی این سال ها عراق آنقدر مصیبت و سختی به خود دیده که کمتر یادگاری از دیکتاتور خود دارد، اما به نظر می رسد این بار یک شهروند کویتی به دنبال یکی از همین یادگاری هاست و این یادگاری دقیقا همان چیزی است که به زندگی صدام پایان داد. ماجرا این است که یک سرمایه دار کویتی که خواسته نامش فاش نشود، از وزارت کشور عراق خواسته تا طناب داری را که صدام توسط آن اعدام شد، به وی بفروشد.به گزارش روزنامه عربستانی المرصد، یک منبع عراقی آگاه اعلام کرده این سرمایه دار کویتی به وزارت کشور عراق پیشنهاد داده که طناب اعدام صدام را به مبلغ 20 میلیون دلار یا هر مبلغ دیگری به وی بفروشد.روزنامه المرصد همچنین نوشت: این مرد کویتی پیشتر در تحقیقاتی متوجه شده که طناب اعدام صدام هنوز موجود است و اکنون در اختیار مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق است.

با توجه به اخبار محیرالعقولی که از میان کشورهای عربی شنیده می شود، چند ماه دیگر باید شاهد پیشنهاد خریدن تفنگی بود که آخرین گلوله را به قذافی زد یا تیغ جراحی که پوست صورت علی عبدالله صالح را پس از انفجار در کاخ ریاست جمهوری یمن عمل کرد.

گروه بین الملل