آرشیو دوشنبه ۲۰‌شهریور ۱۳۹۱، شماره ۳۵۰۵
جهان
۶

دور تازه اعتراض یونانی ها علیه تدابیر ریاضتی

هزاران نفر از مردم یونان روز شنبه در یک نمایشگاه سالانه در سالانیک، دومین شهر بزرگ این کشور راهپیمایی کردند. اعتراض اصلی آنها به دور جدید از کاهش دستمزد و حقوق بازنشستگی مورد درخواست وام دهندگان بین المللی بود.

به گزارش ایسنا، در این تظاهرات شمار شرکت کنندگان به حدود 15 هزار نفر می رسید. این تظاهرات در واقع نخستین اعتراض بزرگ علیه بسته ریاضتی 12 میلیارد یورویی است که توسط آنتونیس ساماراس، نخست وزیر یونان، برای راضی کردن بازرسان اتحادیه اروپا و صندوق بین المللی پول آماده شده است. این بازرسان جمعه گذشته به آتن رفتند تا پیشرفت اصلاحات یونان را مورد بازبینی قرار دهند. بر اساس گزارش رویترز، شماری از تظاهرکنندگان پرچم اتحادیه اروپا را به آتش کشیدند و شماری دیگر نیز در حمایت از کشاورزان به پرتاب هندوانه و هلو اقدام کردند اما این اعتراض با حضور 3500 پلیس تقریبا آرام و بدون حادثه سپری شد. ساماراس در مراسم افتتاح این نمایشگاه حضور کوتاهی داشت و برخلاف سنت دیرینه به جای انجام سخنرانی مرسوم سالانه در مورد سیاست اقتصادی، به دفاع از کاهش هزینه برنامه ریزی شده پرداخت.

وی مخالف نخستین بسته کمکی یونان در سال 2010 بود، اما از زمانی که قدرت را در ماه ژوئن به دست گرفت، وعده داد دور دیگری از تدابیر ریاضتی را پیش ببرد که به نظر می رسد مردم خسته یونان دیگر توان تحمل آن را نداشته باشند.

یکی از معترضان به یورونیوز گفت: شرایط از بد به بدتر مبدل شده است، معیشت مردم دچار اختلال شده است. از سوی دیگر انتظار می رود در روزهای آینده تظاهرات های جدید در یونان برگزار شود، زیرا کمیته ای متشکل از مسئولان اتحادیه اروپا، صندوق بین المللی پول و بانک مرکزی اروپا قرار است گزارشی را ارائه کند که مشخص می کند یونان می تواند دور جدید کمک های مالی را در چارچوب جدیدترین بسته نجات اقتصادی دریافت کند یا خیر.