آرشیو دوشنبه ۲۰‌شهریور ۱۳۹۱، شماره ۳۵۰۵
اقتصاد
۴

سریلانکا:بازده نفت عربستان پایین تر از نفت ایران است

مقامات سریلانکایی با اشاره به نصف بودن بازدهی نفت عربستان برای تولید بنزین نسبت به نفت ایران اعلام کردند تحریم ها علیه ایران، تولید بنزین را درسریلانکا بشدت کاهش داده است.

به گزارش فارس و به نقل از پایگاه خبری ساندی لیدر سریلانکا، این کشور به دلیل تحریم های ایران و کاهش تولید بنزین و نفت سفید مجبور شد به پالایش نفت سبک عربستان بپردازد.

سوسیل پرماجایانتا، وزیر نفت سریلانکا گفت: دولت این کشور حق انتخاب دیگری نداشته است و از زمانی که نمی تواند نفت سبک ایران را وارد کند، در جستجو برای ذخایر جایگزین دیگر نفت خام است.

وی افزود: بازده نفت سبک عربستان کمتر از نفت سبک ایران است و گوگرد موجود در این نفت بیش از نفت سبک ایران است. این مقام سریلانکایی توضیح داد: معمولااز پالایش 5000 تن نفت ایران، 1200 تن گازوئیل و 1250 تن بنزین تولید می شود و باقیمانده نیز نفت سفید و نفت کوره است، در حالی که از نفت سبک عربستان حدود 1400 تن گازوئیل و 600 تن بنزین به دست می آید.به گفته وزیر نفت این کشور، از زمان پالایش نفت سبک عربستان، بازده پالایش نفت در این کشور 10 درصد کاهش یافته است.

با این حال، یک مقام نفتی دیگر سریلانکا گفت: اگر ما نفت سبک عربستان را پالایش می کنیم، باید آن را با نفت «مری» ونزوئلاترکیب کنیم. این پالایشگاه در صورت استفاده نکردن از نفت ایران، تنها می تواند از یک ترکیب نفت خام استفاده کند.

براساس این گزارش در حال حاضر، دولت سریلانکا با ایران در مورد یافتن راه های جدید وارد کردن نفت از کشورمان در حال مذاکره است.