آرشیو سه‌شنبه ۲۱‌شهریور ۱۳۹۱، شماره ۳۵۰۶
سیاسی
۲

خسارات جبران ناپذیر ناوهای هسته ای فرامنطقه ای بر خلیج فارس

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: ناوهای هواپیمابر هسته ای نیروهای فرامنطقه ای در خلیج فارس خسارت های بسیار سنگین و جبران ناپذیری به محیط زیست این منطقه وارد می کنند.

امیر دریادار حبیب الله سیاری در گفت وگو با ایرنا تصریح کرد: ناوهای هواپیمابر که دارای سامانه رانش هسته ای هستند تاثیرات مخربی بر محیط زیست دارند.

وی خاطرنشان کرد: ناوهای نیروهای بیگانه ازجمله ناوهای هسته ای با تردد خود در خلیج فارس که یک دریای نیمه بسته محسوب می شود با تخلیه زباله ها، روغن های سوخته و صدمات ناشی از سوخت های هسته ای خود، آسیب فراوانی را به اکوسیستم و محیط زیست این منطقه وارد می کنند. فرمانده نیروی دریایی ارتش یادآور شد: نیروهای فرامنطقه ای با حضوری به این وسعت در منطقه موجب تخریب اکوسیستم خلیج فارس شده اند که باید پاسخگو باشند.

سیاری با تاکید بر این که حضور نیروهای فرامنطقه ای در خلیج فارس به طور یقین، موجب ناامنی منطقه است، گفت: جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده است که به تنهایی یا با همکاری کشورهای حاشیه خلیج فارس می تواند امنیت منطقه را تامین کند. وی ادامه داد: نیروهای فرامنطقه ای مدعی هستند که برای تامین امنیت وارد این منطقه شده اند اما جمهوری اسلامی ایران می گوید که حضور این نیروها در خلیج فارس موجب ناامنی و تخریب محیط زیست شده است و مشکلات فراوانی را برای کشورهای منطقه به وجودآورده است.

فرمانده نیروی دریایی ارتش اظهار کرد: اگر تمامی کشورهای منطقه دست به دست هم دهند و متحد باشند، دیگر نیازی به حضور نیروهای فرامنطقه ای در خلیج فارس نیست و در نتیجه نه تخریب محیط زیست و اکوسیستم منطقه را شاهد خواهیم بود و نه مسائل دیگری به وجود خواهد آمد.